Joogasta

cropped-kesc3a4c3a4-09-0771.jpg

Mitä jooga on?

Jooga on muun muassa liikkeen ja hengityksen tietoista yhdistämistä. Jooga on myös myös filosofia ja itsekasvatusmenetelmä jonka avulla tutkitaan yhteyttä, vuorovaikutusta itseen ja muihin. Joogaharjoituksen tavoite ei ole pelkästään liikkeen, hengityksen tai tietoisen läsnäolon seurauksena puhdistaa kehoa ja mieltä, vaan tuoda harjoittaja itsensä äärelle.

Jooga opettaa meille lisää kehosta, mielestä ja hengityksestä, niin että voimme tehdä omaa matkaa kohti terveyttä ja tasapainoa. Tasapainon tilassa tilassa keho, mieli ja tunteet asettuvat uudelleen niin että voi elää tietoisemmin ja itsestään käsin.

Joogan työvälineet

Joogassa kehon terveyden ja notkeuden kannalta tärkeät liikkeet yhdistetään mielenrauhaa lisääviin hengitys, -mielikuva, -meditaatio ja ääniharjoituksiin. Tunneilla neuvon kuinka voi käyttää harjoitusta niin että sen avulla voi tulla tietoiseksi siitä mistä haluaa päästää irti ja mille tehdä tilaa.

Omaa kehoa ja mieltä opiskellen

Ohjatuissa harjoituksessa tavoitteena on yleisesti kokonaisvaltaista terveyttä hoitava harjoitus. Tunnin teemat vaihtuvat viikoittain. Käymme kehon eri osia läpi, rauhallisia ja dynaamisia jaksoja varioiden, hengityksen ja liikkeen yhdistämistä, tietoista läsnäoloa harjoitellen. Eteneminen omassa harjoituksessa on yksilöllistä, kannustan hienovaraiseen kehoa kuuntelevaan etenemiseen, keskittymistä etenkin alussa enemmän siihen miltä tuntuu kuin miltä näyttää.

Oma harjoitus

Eri ihmiset voivat tarvita ja kaivata erilaisia tapoja harjoittaa joogaa – tai ylipäänsä pitää huolta mielestään ja kehostaan. Tunnit muotoutuvat aina joogaajien näköisiksi, mutta keskeistä on mielen ja kehon yhteistyön etsiminen. Herkisty, opettele kuuntelemaan mikä ravitsee sinua parhaiten, juuri nyt.

Ryhmätunneilta voi käydä myös hakemassa inspiraatiota omaan harjoitukseen, Oma harjoitus voi olla kehon tai mielen harjoitus, joka tuo sinut itsesi äärelle, kehon tai mielen kautta, hiljaisuutta tai avaruutta kuunnellen, pysähtyen.