Joogaviikko 9

Hei,  

Miten voitte?

Tällaisina hetkinä itse mietin miten jooga tai muu itselle merkityksellinen toiminta voisi olla avuksi, jos ja kun tietoisuus maailman tapahtumista ahdistaa tai aiheuttaa pelkoa. Vaikka uskon toiminnan terapeuttiseen voimaan, voi liikaan toimintaan kuitenkin myös kadota. Uskon että tarvitsemme myös yhteyttä hiljaisuuteen ja sitä kautta syvempään itseemme, lähteeseen josta voi ladata voimaa.

Hoidetaan tällä viikolla kehoa ja mieltä lempeästi mutta päättäväisesti sekä asanoilla että hengitys- ja keskittymisharjoituksilla.

Tässä ehdotusta viikon 9 aikatauluksi:

Maanantai 28.2 Seniorijooga Kääntöpaikalla klo 10-11 (Kurssin viimeinen kerta)

Keskiviikko 2.3 Jooga Kääntöpaikalla klo 19.15 ja tarvittaessa Zoomin kautta

Torstai 3.3 Barre?

Sunnuntai 6.3 Barre ja/ tai Meridiaanijooga klo 16-?

Sitovat ilmoittautumiset viikkotunneille voi laittaa tämän linkin kautta https://marianjoogakoulu.wordpress.com/aikataulu-ja-hinnasto/ tai vastaamalla suoraan sähköpostilla, kiitos!

Varmistan tunnin tai kurssin ja laitan maksutiedot kun tiedän että ryhmä on koossa. 

Voimia, terveyttä ja hyviä ajatuksia päivään, viikkoon, ollaan kuulolla,

Terveisin, Maria

Barren kokeilutunnit

Hei,

Olen nyt myös barreohjaajaopiskelija ja jotta te saatte kokemuksen lajista ja minä kokemusta sen ohjaamisesta, niin pidän teille pari kokeilutuntia, kiva kun innostuitte mukaan!. Tapaamme siis Kääntöpaikalla ja tarvittaessa Zoomin kautta ensi maanantaina klo 17.30 ja keskiviikkona klo 10-11, tervetuloa mukaan!

Laittakaa viestiä jos tulee lisäkysymyksiä tai kommentoitavaa.

Mukavaa, valoisaa viikonloppua, näkemisiin!

Mikä Barre? 

Barreharjoittelu on terveysliikuntaa jossa yhdistetään elementtejä baletista, pilateksesta ja joogasta. Barre sopii kaikille, se on ohjaajansa näköinen ja helposti muokattavissa eri kohderyhmille sekä eri ikäisille- ja kuntoisille harjoittelijoille.  

Barre on koko kehon harjoitus ja se vahvistaa erityisesti keskivartaloa, pakaroita, lonkkia ja jalkojaBarre sopii myös kuntoutumisen yhteyteen, liikkeet ovat yksinkertaisia ja ne ovat helposti muokattavissa.

Barreharjoittelu on loistavaa kompensaatiota istumatyöläiselle, mutta myös muun lajin, kuten pyöräilyn, juoksun tai kuntosaliharjoittelun tueksi. Barreharjoittelu sopii hyvin myös ikääntyneiden tasapaino- ja voimaharjoitteluksi sekä ennaltaehkäisemään muun muassa kaatumisriskiä.  

Varsinaista ”barrea” eli baletista tuttua tankoa käytetään tukena, joka auttaa tasapainon löytämisessä, jolloin voi keskittyä isometrisiin voimaharjoituksiin (eli kehon pitämiseen paikallaan, kun supistat pieniä ja tiettyjä lihaksia). Kotona voi tukena käyttää esimerkiksi keppiä, tuolin selkänojaa tai noin metrin korkeudella olevaa tasoa. Tanko tai tuki auttaa tasapainon säilyttämisessä ja mahdollistaa harjoittelua usealla eri tavalla. 

Barreharjoittelun hyödyt  

Barressa vahvistuvat kehon isot lihasryhmät ja kehoa ylläpitävät syvät lihakset. Tämän lisäksi se vahvistaa sekä parantaa lonkkien, polvien ja nilkkojen liikkuvuutta ja aktivoi jalkaterän ja jalkapohjien pienten lihasten toimintaa. Ryhti paranee, lihaskunto ja tasapaino kehittyvät, voima lisääntyy, nivelten liikkuvuus paranee ja kehotuntemus- ja sen hallinta kehittyvät.

Barreharjoittelu ja jooga kohtaavat mm. siinä että niissä molemmissa keskitytään läsnäolevaan hetkeen, oman kehon kuunteluun, sen lähtökohtiin ja tarpeisiin. 

Miten valmistautua tunnille?  

Harjoittelu tapahtuu pääosin seisten, mutta jokainen tunti sisältää myös lihaskuntoharjoittelua käsivarsille pienten painojen tai kuminauhan avulla.  

Tanssitossuja ei tarvita, voit olla paljain jaloin tai ottaa mukaan varvassukat joissa on tarrat pohjissa, omat pienet käsipainot, kevyet joogasta tutut joustavat vaatteet sekä juomapullo.  

Joogaa viikolla 7

Hei Ihmiset,

Toivottavasti teillä on ollut mukava viikko ja viikonloppu.

Terveiset Barre- ohjaajakoulutuksesta! Barresta lisää kun tavataan, mutta siinä mm. yhdistetään alaraajojen kuntoutusta sekä baletin tekniikkatreeniä.

Tällä viikolla keskitymme joogaharjoituksissa seisomasarjoihin, tervetuloa mukaan!

Maanantai 14.2 klo 10 Seniorijooga Kääntöpaikalla ja tarvittaessa Zoomin kautta

Keskiviikko 16.2 Iltajooga?

Torstai 17.2 Jooga?

Mukavaa sunnuntaita, iloa hyvää olo viikkoon, ollaan kuulolla,

Terveisin, Maria

Joogaa viikolla 6

Hei Ihmiset,  

Terveiset tuiskusta, tuulesta ja räntäsateesta!

Yritän ottaa kiinni siitä milloin oma energia on korkeimmillaan ja sen kummemmin pohtimatta vain toimia ja lähteä esimerkiksi sauvakävelylenkille räntäsateeseen. Tiedän että lopputulos palkitsee, olo on energisempi, ajatus alkaa toimia ja mieli virkistyy, toiminnan kautta. 

Kävellessäni pohdin millaista harjoitusta teidän olisi tarpeellista näissä olosuhteissa tehdä ja päädyin seuraavaan teemaan: Jaksaakseen on perustasta eli lantion alueesta pidettävä huolta sekä autettava mieltä ja kehoa pysymään rauhallisena ( rauhalliset ja pitkät eteentaivutukset).  

Minä ja monet ovat olleet sitä mieltä että on mahtavaa kun kurssitoimintaa voi vihdoin jatkaa. Senioreille on nyt varattu helmikuuksi maanantain aamutunti ja keskiviikon ryhmäläisillä oli kiinnostusta myös neljän kerran kurssille. Shiatsu itsehoitona- kurssin viimeinen kerta on tänään sunnuntaina ja jatkoksi siitä kiinnostuneille ehdotan sunnuntaille myös neljän kerran kurssia Meridiaanijoogan nimellä.  

Sitovat ilmoittautumiset viikkotunneille ja kursseille voi laittaa tämän linkin kautta https://marianjoogakoulu.wordpress.com/aikataulu-ja-hinnasto/ tai vastaamalla suoraan sähköpostilla, kiitos!

Varmistan tunnin tai kurssin ja laitan maksutiedot kun tiedän että ryhmä on koossa. 

Tässä aikatauluehdotusta viikolle 6: 

Sunnuntai 6.2 Shiatsu itsehoitona- kurssi viimeinen kerta Kääntöpaikalla ja Zoomin kautta klo 16-17.15   

Maanantai 7.2  Seniorijooga Kääntöpaikalla ja tarvittaessa Zoomin kautta klo 10–11, tervetuloa mukaan! 

Keskiviikko 9.2 Jooga Zoomin kautta klo 18, tervetuloa mukaan!

Viikonlopun olen koulutuksessa ja Kääntöpaikka on varattu klo 17 asti, joten 13.2 alkava Meridiaanijooga voisi alkaa esim. Klo 17.30?   

Voimia, iloa ja terveyttä päivään, tulevaan viikkoon, ollaan yhteydessä,  

Terveiset,  

Maria