Joogaa viikolla 4

Hei joogan ystävät,

Toivottavasti teillä on ollut hyvä viikonloppu. Olen miettinyt näitä etä- ja hybridijoogatunteja ja yleensä osallistumista etäyhteyden kautta. Vaikka se mahdollistaa, niin kokeeko osallistuja kuitenkaan oloaan osalliseksi? Onko harjoitus sama kun sen tekee eri ympäristössä (useimmiten kotona ja muun perheen läsnä ollessa) ja ilman ohjaajan tai muiden ryhmäläisten fyysistä läsnäoloa? Olenko osannut antaa tarpeeksi huomiota niin etäyhteyden kautta osallistuville kuin paikan päällä joogaaville?  

Tämä aika vaatii niin monessa suhteessa joustamista, venymistä ja sopeutumista, mieleltä ja keholta. Näitä kaikkia ominaisuuksia olemme onneksi harjoitelleet joogan avulla. Parhaimmassa tapauksessa joogan harjoittaminen kasvattaa notkeuden ja voiman lisäksi lempeyttä, myötätuntoa ja arvostusta omaa itseä, kehoa, mieltä sekä muita ja maailmaa kohtaan.

Vaikka emme voi harjoittaa joogaa fyysisesti yhdessä, ei se tarkoita sitä että emme voi harjoitella yhdessä. Tiedän että kaikille ei sovi etäyhteyden kautta osallistuminen, siitä huolimatta haluan ajatella enemmänkin sen mahdollistavia tekijöitä. Se mahdollistaa harjoittelun missä vain ja juuri sellaisena kuin on. Yhdessä harjoittelemisen sanotaan syventävän keskittymistä ja olen samaa mieltä, se tuo harjoituksen oman taikansa, yhteyden ja ilon saman asian äärellä olemisesta, kohtaamisesta. 

Kiitos kun olette osallistuneet, jokainen omalla tavallanne, jakaneet ja ennen kaikkea jaksaneet. Kaikki muuttuu koko ajan ja tämäkin hetki menee ohi. Uskotaan edelleen harjoituksen voimaan, avoimesti, vapaasti, missä olemmekin ja mikä tärkeintä juuri sellaisina kuin olemme. Tervetuloa tunneille!

Tässä aikatauluehdotusta tammikuun viimeiselle viikolle. Teemana on niska- hartiaseudun hoito. Sitovat ilmoittautumiset heti kun tiedätte että pääsette mukaan, kiitos.  

Sunnuntai 23.1 Meridiaanijooga klo 16-17  

Maanantai 24.1 Seniorijooga klo 10-11?  

Tiistai 25.1 Jooga Zoomin kautta klo 18-19?  

Keskiviikko 26.1 Jooga klo 18-19.15?  

Torstai 27.1 Jooga Zoomin kautta klo 18-19? 

Hyvää sunnuntaita, viikon alkua, ollaan yhteydessä,  

Terveisin, Maria

Joogaviikko 3, pysytään pystyssä!

Valoisaa sunnuntaita joogan ystävät!  

Miten viikonloppu on sujunut?  

Minä olen tänä viikonloppuna kamppailut ulkoilun ja liukkauteen liittyvän ärsytyksen kanssa. Houkuttaisi lähteä ulkoilemaan, mutta liukkailla ja jäisillä teillä ja poluilla kävely ärsyttää, jolloin ulkoilusta ja luonnosta nauttiminen jää vähemmällä kuin toivoisin.  

Yritin etsiä joogan eri työvälineistä apua niin ärsytykseen kuin pystyssä pysymiseen. Tuloksena oli mm. tietoisuus ja läsnäolo jokaisella askeleella, yhteys keskustaan, lantionpohjaan ja syviin vatsalihaksiin. Ärsytystä voi säädellä mm. keskittymällä läsnäolevaan hetkeen, hengityksen ja liikkeen yhdistämiseen fyysisessä harjoituksessa sekä päästämällä ulos hengityksen avulla irti vallitsevasta tunnetilasta. Se mihin keskitymme siis suurenee, oli se hyvää tai huonoa. Kun mieltä jaksaa harjoittaa on tuloksena se että ajattelemme niitä ajatuksia joita haluamme ajatella..  

Jatketaan harjoituksia lempeästi mutta päättäväisesti. Teemana tällä viikolla on siis yhteys keskustaan, vatsa- ja selkälihaksiin. Tässä aikatuluehdotusta, viestikää sähköpostitse tai sivuilla olevan ilmoittautumiskaavakkeella kun tiedätte miten pääsette mukaan, kiitos. https://marianjoogakoulu.wordpress.com/aikataulu-ja-hinnasto/

Sunnuntai 16.1 Shiatsu itsehoitona- kurssi klo 16-17.15 (Viimeinen kerta kurssista)    

Maanantai 17.1 Seniorijooga Kääntöpaikalla ja tarvittaessa Zoomin kautta klo 10–11

Maanantai 17.1 Jooga Zoomin kautta klo 18-19?  

Tiistai 18.1 Jooga Zoomin kautta klo 18-19? 

Keskiviikko 19.1 Jooga Zoomin kautta klo 18-19? 

Torstai 20.1 Jooga Zoomin kautta iltapäivällä tai illalla? 

Perjantai 21.1 Aamu- tai lounasjoogatunti Zoomin kautta?  

Valoisaa päivää, voimia, terveyttä ja tasapainoa viikkoon, ollaan yhteydessä,   

Terveisin, Maria

Joogaa viikolla 2

Hei Ystävät joogassa,

Edessä oleva talvi tuntuu pitkältä ja vaihtoehdot harrastusmahdollisuuksille tai erilaisiin kehoa, mieltä ja sielua ravitseviin aktiviteetteihin kutistuvat entisestään. Kokonaisvaltaista toimintakykyä on kuitenkin pidettävä yllä, jotta jaksaa. Onneksi joogan eri työvälineet auttavat mieltä ja kehoa juurtumaan, elämään ja olemaan vain tässä hetkessä ja antavat hyvää tekevän hetken pitää pientä lomaa omasta itsestään ja ympäristöstä. 


Tämän viikon teemaksi olen valinnut voimaannuttavat, energiaa tuovat taaksetaivutukset sekä tasapainottavat ylösalaiset, tervetuloa mukaan!  

Tässä ehdotuksia aikatauluksi: 

Tiistai 11.1 Online- jooga klo 18-19? 

Keskiviikko 12.1 Jooga hybriditunti klo 18-19.15, tervetuloa mukaan!

Torstai 13.1 Online- jooga klo 18-19? 

Perjantai 14.1 Online- jooga klo 10-11? 

Hymyjä, hyviä ajatuksia viikkoon, ollaan yhteydessä, 
Terveisin, Maria