Intuitiivinen joogaharjoitus

Hei joogan ystävät,

Toivon että olen muistuttanut teitä tarpeeksi usein oman harjoituksen tärkeydestä ja säännöllisyydestä. Siksi halusin jakaa kanssanne oman kokemukseni ja tapani intuitiivisesta omaa kehoa kuuntelevasta joogaharjoituksesta.

Useimmiten teen harjoituksen aamulla asettumalla selinmakuulle matolle. Kuuntelen hetken, miten keho asettuu selinmakuuasentoon, miltä tuntuu hengittää sisään ja ulos ja minkälaisia ajatuksia ja tunteita päässäni pyörii uuden päivän aluksi. Tämän jälkeen keskityn pelkästään kehon intuitiiviseen kuunteluun.

Yhdistän omaan harjoitukseen usein elementtejä shiatsusta ja meridiaanikanavien avaamisesta. Hieron kasvot, päänahan, niskan, korvat, sormet sekä sivelen käsivarret. Ojennan jalat vuorotellen kohti kattoa ja hieron varpaat, jalkapohjat sekä sivelen meridiaanit jalan etu- ja takaosasta. Tänään jatkoinkin tästä harjoitusta kyljellään ja lähdin tekemään yläselän kiertoja. Lisäsin tähän harjoitukseen katseen kiinnittämisen sormenpäihin, kun avasin kättä ja käsivartta kiertoon. Jatkoin harjoitusta selinmakuulla kahden jalan pöytään, josta tein erilaisia versioita, jonka seurauksen löysin niskastani muutamia hieman ylöspäin kohonneita nikamia!! (kännykän käyttö), näiden nikamien päällä tuntui hyvältä ja tarpeelliselta viipyä. Kompensoin selinmakuuasennon apanasanalla ja jäin vielä pitkään asentoon, jossa molemmat jalat olivat auki ja sisäreidet venyivät. Lopuksi toin jalat yhteen kattoon kohotettuna, pidin varpaista kiinni ja avasin takareisiä.

Jatkoin harjoitusta istuen jalat auki viemällä kylkeä vuorotellen oikean ja vasemman jalan päälle/sisäreiden viereen. Sitten koukistin toisen jalan ja kokeilin samaa kyljen avausta jalka koukussa. Kireää oli ja huomasin kuinka lonkkia olisi pitänyt valmistella enemmän, jotta asento olisi tuntunut hyvältä. Jatkoin lapsen asentoon (otsa alustassa, takapuoli nilkkojen päällä). Tein muutamia kissoja, tuntui että kehoni kaipasi taaksetaivutusta, joten jatkoin kobralla, johon lisäsin silmäharjoituksen katsomalle olan yli takana olevan jalan kantapäätä (tai yritin, niska enemmän jumissa toisella puolella). Kompensoin taas kissalla ja siirryin alaspäin katsovaan koiraan, josta toin vuorotellen jalkoja eteen, vasemman polvi maahan kuten aurinkotervehdyksessä tehdään. Päätin harjoituksen eteentaivutukseen. jonka kautta nousin seisomaan. Kuuntelin harjoitusta hetken ja totesin kuinka lonkat, ja niska kaipaavat enemmän huolta ja harjoitusta. Siirryin hengitysharjoituksiin, joista tein tänään Kapalabhatin ja vuorosieranhengityksen, päätin harjoituksen läsnäoloharjoitukseen (3 ovea, kehon liikkumattomuus, äänten takana oleva hiljaisuus ja mielen avaruus). Lopputuloksena oli tänään tästä harjoituksesta minulle tasapainoinen puhdistunut ja rento olo.

Jos jaksoit lukea loppuun ja haluat jakaa jotain omasta intuitiivisesta harjoituksestasi, niin kuulisin tosi mielelläni. Jos et halua jakaa, niin kerro jos voin tukea sinua inspiraation saamisessa.

Iloa, inspiraatiota, hyvää oloa viikonloppuusi!

Terveisin, Maria

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s