Kesä on tulienergian aikaa

Hei,

Viimeisimpään joogalehti Anandaan kirjoittamani juttu jäi virheen vuoksi kuvan alle, joten sain luvan käyttää täällä sivuillani Nea Helston hienoa kuvaa, nyt tekstin kera.

Hyviä harjoituksia, kesän jatkoa, nauttikaa kaikesta,

Terkut, Maria

Kesä on tulienergian aikaa, joka liittyy sisäelinten osalta sydämen ja ohutsuolen toimintaan, jotka ovat yhteydessä sisimpäämme, emootioihin, ruuansulatuksen alkuvaiheeseen. Kesän energia vaikuttaa myös sydämenhallitsijaan ja kolmoislämmittäjään, jotka taas liittyvät kehon pintakerroksiin, lämpötilan säätelyyn, energianvirtaukseen ja oman tilan hallintaan. 

Tulielementissä on kaksi puolta, suhde itseen ja suhde muihin, maailmaan, kuten Yamoissa ja Niyamoissakin. Kun tulielementti on meissä tasapainossa olemme vakaita, rentoja, sopeutuvaisia, iloisia, intuitiivisia ja tietoisia maailman kauneudesta ja ihmeistä.  Henkinen perustamme on kunnossa. 

Lataa kesäajan tuomaa voimaa ja energiaa tulevaan syksyyn ja talveen, myös joogaharjoituksesi kautta. Voit tehdä energisoivia käsilläseisontoja, voimakkaita taaksetaivutuksia tai vaikka tasapainoitella tanssijan asennossa, mutta muista myös kompensointi, reflektointi ja meditaatio. 

Virittäydy harjoitukseen lapsen asennossa, rakenna yhteys itseesi, reflektoi hetki lähtötilannetta. Lämmittele kissalla ja tarvittaessa alaspäin katsovalla koiralla (esim. jos paljon energiaa, voit nousta käsilläseisontaan jalat seinää vasten lantion tasolla). Jatka harjoitusta nelinkontin asennosta, työnnä kädet pitkäksi, kurota avatuilla kämmenillä eteen, anna rintakehän, leuan tulla lähelle alustaa, tai alustaa vasten ja takapuolen nousta ylös kohti kattoa. Viivy itsellesi sopiva aika ja palaa takaisin nelinkontin asentoon. joogahetki_LO.jpg

Avaa oikea jalka sivulle niin että varpaat osoittavat eteenpäin ja sisäreiteen tulee hyvä avaus. Nosta oikea käsivarsi sisään hengityksellä ylös ja ulos hengityksellä työnnä se pitkälle vasemman käden alta alustaan, aseta oikea puoli päästä/ohimo mukavasti alustalle. Vasemman käden voit laittaa lantiolle, nostaa kohti kattoa tai pään yläpuolelle, kokeile mikä toimii sinulle parhaiten. Voit myös halutessasi antaa vasemman polven liukua lantion alta hieman sivulle. Avauksen pitäisi tuntua mm. sisäreidessä, lapojen välissä ja käsivarressa. Viivy asennossa esim. 1-2 min, kompensoi lapsen asennolla/kissalla ja tee toinen puoli. 

Kompensoituasi voit päättää harjoitukseen meditaatioon, istumalla jalkapohjat vastakkain, lonkat auki (istu tyynyllä tai seinää vasten, jos tarve). Hiero ensi vastakkaisen käden peukalolla (molemmista käsistä), keskellä kämmentä olevaa pyhää pistettä, jonka sanotaan rauhoittavan mieltä. Hiero vielä kämmeniä yhteen ja aseta toinen käsi navan päälle, toinen sydämen ja rakenna näiden välille siltaa, niin kauan että tunnet yhdistävsii nämä kaksi aluetta. Tee samoin vielä pitämällä toinen käsi sydämen ja toinen pään päällä. Harmonisoi mielen, kehon ja sydämen yhteys. Tuo lopuksi kämmenet yhteen sydämen päälle, laske leuka kohti kaulakuoppaa. 

Jatka vielä omalla keskittymisharjoitus (vaihda tarvittaessa asentoa), tai voit pohtia suhdetta omaan itseen, oman tilan, yhteisen tilan merkitystä, sen vaalimista elämässäsi. Reflektoi sitä miten kommunikoit, voisiko sitä parantaa, opetella kuuntelemaan, neuvottelemaan, rakentamaan parempi yhteys, luottamus itseen, muihin, korkeampaan. Anna itsellesi lopuksi iso, lämmin, valoisa rakkautta täynnä oleva halaus, jossa viivyt niin pitkään, kuin tarvetta on. 

Lämpimiä, hyviä ajatuksia, sanoja, tekoja kesään, kasvuusi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s