Joogaviikko 25

Hei Ihmiset ihanat,

Näin sitä ollaan viimeisellä kurssiviikolla ja teemana on rytmi, oma rytmi, sen löytäminen niin hengityksessä, kuin liikkeessä.
Kutsutaan tätä teemaa sitten vaikka keskikesän flowksi ja katsotaan mitä tapahtuu kun te ja teema kohtaatte.
Tässä viikon 25 joogat; 
 
Sunnuntai 17.6 Jooga ja meditaatio klo 17.30 
Maanantai seniorijooga klo 9-10 Bokvillanissa
Maanantai Jooga klo 18.30 
Tiistai Jooga klo 18.45
Iso, kaunis kiitos kaikille mukana jooganneille, ihan mahtavia, sydäntä lämmittäviä olette kaikki!
Laitan syksyn kursseista tietoa heinäkuun aikana ja pidän kysynnän mukaan puistojoogia, privaatteja ja shiatsuja, joten viestiä kannattaa, jos tarvetta.
Toivon teille terveellistä, hyvää kesän jatkoa, pitäkää huolta, ottakaa rennosti, tehkää tilaa mieleen ja kehoon, nauttikaa,
Ollaan yhteydessä!
Terveisin, Maria

Joogaviikko 24

Hei Joogit ja tervetuloa joogaviikolle 24,

Tällä viikolla haemme asanoiden ja bandhojen kautta erityisesti tasapainoa ja voimaa, niin keskivartalon, kuin jalkojen. Toki käytetään muitakin joogan työvälineitä, kuten pranayamaa ja keskittymisharjoituksia. IMG_20180611_124830_resized_20180611_124841140
Tässä viikon 24 joogatunnit, tervetuloa mukaan!
 
Maanantai 11.6 Seniorijooga klo 9-10 Bokvillanissa
Maanantai 11.6 Jooga klo 18.30 
Tiistai 12.6 Jooga klo 18.45
Sunnuntai 17.6 Jooga ja meditaatio klo 17.30
Ensi viikko on viimeinen joogaviikkomme tältä kesältä, joten muistathan korvata käymättä jääneet tuntisi, ennen kesätaukoa. Tunnit jatkuvat elokuun alusta, laitan tarkemmin viestiä heinäkuussa. 
Tilaa, valoa, vehreyttä ja hyvää oloa päivään, viikkoon, nähdään tunneilla,
Terveisin, Maria

Kesä on tulienergian aikaa

Hei,

Viimeisimpään joogalehti Anandaan kirjoittamani juttu jäi virheen vuoksi kuvan alle, joten sain luvan käyttää täällä sivuillani Nea Helston hienoa kuvaa, nyt tekstin kera.

Hyviä harjoituksia, kesän jatkoa, nauttikaa kaikesta,

Terkut, Maria

Kesä on tulienergian aikaa, joka liittyy sisäelinten osalta sydämen ja ohutsuolen toimintaan, jotka ovat yhteydessä sisimpäämme, emootioihin, ruuansulatuksen alkuvaiheeseen. Kesän energia vaikuttaa myös sydämenhallitsijaan ja kolmoislämmittäjään, jotka taas liittyvät kehon pintakerroksiin, lämpötilan säätelyyn, energianvirtaukseen ja oman tilan hallintaan. 

Tulielementissä on kaksi puolta, suhde itseen ja suhde muihin, maailmaan, kuten Yamoissa ja Niyamoissakin. Kun tulielementti on meissä tasapainossa olemme vakaita, rentoja, sopeutuvaisia, iloisia, intuitiivisia ja tietoisia maailman kauneudesta ja ihmeistä.  Henkinen perustamme on kunnossa. 

Lataa kesäajan tuomaa voimaa ja energiaa tulevaan syksyyn ja talveen, myös joogaharjoituksesi kautta. Voit tehdä energisoivia käsilläseisontoja, voimakkaita taaksetaivutuksia tai vaikka tasapainoitella tanssijan asennossa, mutta muista myös kompensointi, reflektointi ja meditaatio. 

Virittäydy harjoitukseen lapsen asennossa, rakenna yhteys itseesi, reflektoi hetki lähtötilannetta. Lämmittele kissalla ja tarvittaessa alaspäin katsovalla koiralla (esim. jos paljon energiaa, voit nousta käsilläseisontaan jalat seinää vasten lantion tasolla). Jatka harjoitusta nelinkontin asennosta, työnnä kädet pitkäksi, kurota avatuilla kämmenillä eteen, anna rintakehän, leuan tulla lähelle alustaa, tai alustaa vasten ja takapuolen nousta ylös kohti kattoa. Viivy itsellesi sopiva aika ja palaa takaisin nelinkontin asentoon. joogahetki_LO.jpg

Avaa oikea jalka sivulle niin että varpaat osoittavat eteenpäin ja sisäreiteen tulee hyvä avaus. Nosta oikea käsivarsi sisään hengityksellä ylös ja ulos hengityksellä työnnä se pitkälle vasemman käden alta alustaan, aseta oikea puoli päästä/ohimo mukavasti alustalle. Vasemman käden voit laittaa lantiolle, nostaa kohti kattoa tai pään yläpuolelle, kokeile mikä toimii sinulle parhaiten. Voit myös halutessasi antaa vasemman polven liukua lantion alta hieman sivulle. Avauksen pitäisi tuntua mm. sisäreidessä, lapojen välissä ja käsivarressa. Viivy asennossa esim. 1-2 min, kompensoi lapsen asennolla/kissalla ja tee toinen puoli. 

Kompensoituasi voit päättää harjoitukseen meditaatioon, istumalla jalkapohjat vastakkain, lonkat auki (istu tyynyllä tai seinää vasten, jos tarve). Hiero ensi vastakkaisen käden peukalolla (molemmista käsistä), keskellä kämmentä olevaa pyhää pistettä, jonka sanotaan rauhoittavan mieltä. Hiero vielä kämmeniä yhteen ja aseta toinen käsi navan päälle, toinen sydämen ja rakenna näiden välille siltaa, niin kauan että tunnet yhdistävsii nämä kaksi aluetta. Tee samoin vielä pitämällä toinen käsi sydämen ja toinen pään päällä. Harmonisoi mielen, kehon ja sydämen yhteys. Tuo lopuksi kämmenet yhteen sydämen päälle, laske leuka kohti kaulakuoppaa. 

Jatka vielä omalla keskittymisharjoitus (vaihda tarvittaessa asentoa), tai voit pohtia suhdetta omaan itseen, oman tilan, yhteisen tilan merkitystä, sen vaalimista elämässäsi. Reflektoi sitä miten kommunikoit, voisiko sitä parantaa, opetella kuuntelemaan, neuvottelemaan, rakentamaan parempi yhteys, luottamus itseen, muihin, korkeampaan. Anna itsellesi lopuksi iso, lämmin, valoisa rakkautta täynnä oleva halaus, jossa viivyt niin pitkään, kuin tarvetta on. 

Lämpimiä, hyviä ajatuksia, sanoja, tekoja kesään, kasvuusi.

Joogaa viikolla 23

Loistavaa, lämmintä hellepäivää Joogit,

Otetaan tällä viikolla yhteyttä erityisesti kylkiin, mm. Trikonasanalla, joka vaikuttaa erityiseti kylkiin, vyötäröön ja takareisiin. Se stimuloi hermojärjestelmää ja vähentää hermostollista alakuloisuutta, parantaa myös aineenvaihduntaa, ruokahalua, sekä vahvistaa lantion aluetta. Säännöllisen harjoittelun sanotaan auttavan erityisesti keskivartalon rasvan vähenemiseen.
Aika mahtavia vaikutuksia, joten tulkaahan mukaan harjoittelemaan!
img_20170213_105809_resized_20170213_105820088
Tässä viikon 23 joogatunnit; 
 
Sunnuntai 3.6 Jooga ja meditaatio klo 17.30
Maanantai 4.6 Seniorijooga huom! Bokvillanissa klo 9.00!
Maanantai 4.6 Jooga klo 18.30
Tiistai 5.6 Jooga klo 18.45
Sunnuntai 10-6 Jooga ja meditaatio klo 17.30 
 
Mukavaa sunnuntain jatkoa, voikaa hyvin, nähdään tunneilla.
Terkuin, Maria