Stressinhallintaa joogan avulla

Hei,

Tässä Howtomon koulutusillan jälkitunnelmat ja mahdolliset matkaeväät arkeen.  Lue linkistä, tai alta.
https://www.howtomo.com/…/11/7/stressinhallintaa-joogan-avu…

Näytä lisää

Sain tilaisuuden pitää koulutusillan Howtomon naisille ja kertoa, siitä miten joogasta voisi olla apua stressinhallinnassa, tässä kooste koulutusillasta ja tukea omiin harjoituksiin.

Toivoin että osallistujat saivat koulutusillasta pienen tutustumisen joogan eri työvälineisiin stressihallinnan suhteen ja olisivat voineet hetkeksi jättää henkisen ja fyysisen ns. reppunsa eteiseen, ottaa lomaa itsestään, omista ongelmistaan ja jos se ei onnistunut, niin ainakin ystävystyä niiden kanssa, ehkä kysyä mitä ne haluavat ja mitä niille voisi tehdä.

Tutustuimme muutamiin yksinkertaisiin liikkeisiin ja liikesarjoihin, virkistäviin ja rentouttaviin, joilla hoitaa terveyttään ja saada keho ja mieli rentoutumaan, avautumaan kohti hengitys- ja keskittymisharjoituksia.

Kerroin siitä, kuinka olemme ihmisolentoja, joista ihmispuolesta tulee pitää huolta, mutta ei samaistua siihen liikaa, tai unohtaa olento-puolta, johon on tärkeää olla yhteydessä ja josta voi ammentaa vakautta, voimaa ja ennen kaikkea tilan tunnetta omaan mieleensä ja kehoonsa. Tämän yhteyden luomisessa joogaharjoitukset ovat mahtava apuväline.

Reflektointi, itsetutkiskelu, omien ajatus- ja käyttäytymismallien kyseenalaistamien tulevat kuin luonnostaan joogaharjoituksen myötä, mieltä ja kehoa hiljentävässä ilmapiirissä. Vaikka jooga- ja meditaatioharjoituksissa voi hyvin harjoitella rentoutumista, lepäämistä, vaativat ne myös valppautta, tarkkaavaisuutta, kärsivällisyyttä ja päättäväisyyttä, jotta harjoituksesta tulisi säännöllistä ja että se toimisi. Hiljaisuudessa ei ole välttämättä aluksi helppoa olla, mutta se kannattaa ja palkitsee, jokaisen harjoituksen jälkeen.

Jooga mukana arjessa?

Elämä tarjoaa paljon mahdollisuuksia henkiseen harjoitukseen. Aloita miettimällä mikä lisää elinvoimaasi, mikä kuluttaa. Ole huolehtiva, levollinen ja rentoutunut, mitä tahansa teetkin, silloin arjesta tulee osa parantavaa harjoitusta. Esteistä tulee esteitä kun niihin kohdistetaan vääränlaista energiaa. Myötätunto, kiitollisuus, leikkisyys, joustavuus, rentoutuminen oman itsen suhteen auttaa meitä kestämään eri tunnetilat paremmin. Elinvoimastaan huolehtiminen, oikeat elintavat, oikeassa, hyvää tekevässä seurassa ajan viettäminen, säännöllinen ateriarytmi ja itseä ravitseva liikunta, riittävä uni ja lepo, sekä mielestäni ehdottomasti joogan työvälineistä tärkein, hengitysharjoitukset toimivat ja tuottavat tulosta.

Hengitys on suoraan yhteydessä mieleesi, käytä sen voimaa! Kun keskityt muutaman minuutin joka päivä pelkästään hengittämään sisään tätä hetkeä ja ulos hengityksellä päästämään todella irti siitä mikä on jo mennyt, tai mikä syö, se jo helpottaa.

Koe ja tunnusta rehellisesti lähtötilanne, miten minulle kuuluu, miten voin ja tee harjoitus tästä lähtökohdasta, arvostelematta. Kehon tuntemukset, hengitys ja pulssi ovat tässä lähtökohdan tarkastelussa apuna.  Kokeile, etsi ja löydä mitkä tavat, harjoitukset helpottavat sinun suhtautumistasi, asennoitumistasi stressaaviin tilanteisiin ja mieti voisiko sitä asennoitumista muuttaa. Uusia tulkintoja mahtuu maailmaan hyvin! Avoimin mielin, sydämin kuunteleminen rentouttaa, edistää terveyttä.

Kun huomaat ajatuksesi, huomaat miten, mitä ajattelet itsestäsi. Yritä kehittää rakastava, lempeä tapa suhtautua kehoosi, mieleesi, puhu sille kauniisti, kannustavasti. Kehitä kykyä vastustaa negatiivista ajattelua. Oikea ajattelu on lääkettä, kehitä tapaasi ajatella, puhua, kuunnella ja toimia.  Anna kaiken olla, todella hyväksy asiat, ihmiset sellaisina kuin ne ovat, vastustaminen tekee niistä kärsimystä. Pidä ajatukset toiveikkaana, hyvinä. Älä kontrolloi, suunnittele liikaa, tai pidä niistä ainakaan väkisin kiinni, elämällä on myös oma suunnitelmansa. Ole iloinen, kiitollinen pienestäkin edistymisestä ja anna sen kantaa sinut uuteen harjoitukseen.

Miksi kannattaa meditoida?

Siksi että huomaat, oletko avoinna vai suljettu, opit tietämään kuka olet, mikä tekee sinut onnelliseksi ja luot lisää onnellisuutta, opit ystävystymään pelkojesi, ongelmiesi kanssa. Siksi, että kun tunnet tilan tunteen sisälläsi ja suhteessa ongelmiisi, elämääsi, sen seurauksena annat tilaa myös muille.

Kun harjoitat meditaatiota, tulet ajan myötä hallitsemaan enemmän mieltäsi, ajattelet asioita, joita haluat ajatella, tunnet tunteita, joita haluat tuntea. Tulet huomaamaan asioiden suunnan ajoissa ja vaihtamaan tarvittaessa suuntaa. Tulet onnelliseksi muiden onnellisuudesta. Siksi että mitä tahansa tapahtuu elämässäsi, ympärilläsi sinulla on työvälineitä joilla rauhoittaa mielesi. Eikö kuulostakin harjoittelemisen arvoiselta?

Kun haluat todella aikaan saada muutoksen elämääsi, silloin on olennaisen tärkeää, että siirrät pois huomiosi omasta tarinastasi, jossa kerrot itsellesi koko ajan mitä tapahtuu. Katso ja tunne sen sijaan mitä sinulle tapahtuu sisäisenä kokemuksena, omassa kehossa, sen jälkeen siitä on helpompi päästää irti. Koe ihan vaan puhdas tunne, ota se vastaan paljaasti, mitä tahansa se on, ole vaivasi kanssa. Valo ja tila sen ympärillä sulattavat sen voiman hiljalleen pois. Kirkas avoin avaruus ja sieltä käsin toimiminen on mielen luonto. Ei siis tarinointia, ajattelua, analysointia, ihan vaan puhdas tunne omassa kehossa. Kun tiedät että mieli voi aina muuttua, et kiinnitä sisäiseen vuoropuheluun enää niin paljon huomiota. Kun ymmärrämme paremmin hiljaisuutta, sitä enemmän tiedämme kuuntelemisesta, puheesta ja ajattelusta. Hiljaisuus on tapahtuma, ei äänten puuttumista.

 

Illan saldo oli siis, taputteluharjoitus, joilla avasimme energiaa, kehon omaa parannusvoimaa. Teimme muutaman yksinkertaisen aurinkotervehdyssarjan, myös äänen kanssa, kävimme läpi joogahengitystä ja rauhoittavan A-ham harjoituksen. Keskittymisharjoituksista tutustuimme vuorosierainharjoituksen tekemiseen mielessä, laskemiseen, hengityksen seuraamiseen sierainten edessä ja kehossa, yoga nidraan (rentoutumisharjoitus) sekä kolmeen arvokkaaseen ”pilleriin”. Toivottavasti tulivat perille, osuivat ja upposivat, jokunen ainakin.

Kiitos Howtomon naisille tilaisuudesta, osallistumisesta, kiitos Medantan naisille kauniista tilasta, hyvästä esittelystä, jatketaan harjoituksia, ollaan yhteydessä! 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s