Joogaa viikolla 39

Hyvää viikon alkua Ihmiset,

Toivottavasti viikonloppunne sujui mukavasti.

Tälläisen lempeän, lämpimän aamun syleilystä tuntuu hyvältä aloittaa päivä, viikko, eikö vain!

Tavoitteeni tälle viikolle olisi motivoida teitä harjoittamaan, hoitamaan, voimaannuttamaan ylävartaloa, niska-hartiaseutua ja käsivarsia, kokeillaan, katsotaan mitä tapahtuu, tervetuloa mukaan!

Tässä aikataulua joogaviikolle 39

Maanantai 26.9 Jooga klo 18

Tiistai 27.9 Aamujooga?
Tiistai 27.9 Jooga klo 18.30

Keskiviikko 28.9 Aamujooga klo 8?
Keskiviikko 28.9 Joogaa seniorit ja kuntoutujat klo 9.30

Torstai 29.9 Jooga klo 17.30? 

Perjantai 30.9 Aamu- tai iltapäiväjooga? 

Sunnuntai 1.10 Jooga ja meditaatio klo 17.30

Voikaa hyvin, nauttikaa päivästä, ollaan yhteydessä,

Terkuin, Maria

Joogaviikko 38

Hyvää maanantaita joogan ystävät,

Käytiin eilisen ryhmän kanssa läpi sitä kuinka herkkänä, läsnä tulisi olla, jotta osaa ottaa vastaan sen, kuinka oikea hengitys tukee liikettä, voi melkein sanoa, että tekee liikkeen. Harjoitellaan sitä tällä viikolla lisää, sen lisäksi, että avataan juoksijoiden, kävelijöiden, pyöräilyn, liikaa istuvien iloksi lonkkia, verrytetään ylävartaloa ja venytetään kyljet auki syvälle hengitykselle.

Kaikilla asanoilla, joogatunneilla on yleensä jokin terveyttä yleisesti hoitava funktio, pääpaino voi olla jonkin alueen avaamisessa tai huoltamisessa, mutta tärkein mielestäni on luoda tunnilla oikeat olosuhteet yhteyden löytämiseen omaan kehoon, mieleen, hengitykseen.
Oikeat olosuhteet, avoin, harjoittelijan mieli, usko harjoituksen voimaan, paikka, johon voi tulla omana itsenään, ehkä samanhenkiset ihmiset ympärillä, siitä on hyvä, aika turvallinen aloittaa, takertumatta, suorittamatta ja katsoa mitä tuleman. Tervetuloa tunneille, katsotaan mitä tapahtuu.

Viikon 38 joogataulua; 

Maanantai 19.9 Jooga klo 18
Tiistai 20.9 Aamujooga klo 8?
Tiistai 20.9 Jooga klo 18.30 
 
Keskiviikko 21.9 Jooga klo 8?
Keskiviikko 21.9 Jooga klo 9.30 Seniorit ja kuntoutujat
Keskiviikko 21.9 Jooga klo 18?
 
Torstai 22.9 Aamujooga klo 8?
Perjantai 23.9 Aamujooga klo 8?
Perjantai 23.9 Iltapäiväjooga?
 
Sunnuntai 25.9 Jooga ja meditaatio klo 17.30

Iloa, terveyttä, hyvää oloa päiväänne, ollaan yhteyksissä, nähdään tunneilla,

Terveisin, Maria

Joogaviikko 37

Hei Ihanat ystävät joogassa,
Miten viikonloppu sujui?
Kerroin eilisen joogaryhmäläisille, kuinka minun oli vaikea pysyä hereillä lauantai-illan myöhäisessä live webcast-meditaatiossa, mutta onneksi muutama tärkeä ns. epävirallinen harjoitus jäi mieleen.
– Mieti päivittäin 5 asiaa josta olet kiitollinen ja voit kokea onnekkuutta  ja 5 asiaa joista päästää irti, asioista, ajatuksista jotka vievät turhaan energiaasi, tuovat pahaa mieltä, mutta joiden ajattelemiseen, oman tarinasi toistamiseen olet jäänyt kiinni.
Muistathan myös, että onnekkuuden kokeminen ei tarkoita sitä etteikö voisi olla, tai olisi myötätuntoinen niitä kohtaan jotka eivät ole yhtä onnekkaita.  Syyllisyyden, surun kantaminen maailman epäoikeudenmukaisuudesta, muiden kärsimyksestä, tai mistä tahansa on energian tuhlaamista, eikä auta ketään, ei itseäsi, eikä niitä jotka kärsivät, joten näe onnekuutesi ja anna sen tuoda iloa, valoa elämääsi. Tehtyjä virheitä, ikäviä sanoja, tekoja ei saa tekemättömäksi, olemme saanet opetuksemme, jatkamme matkaa ja toimimme toivottavasti seuraavalla kerralla tietoisemmin.  Syyllisyyskin on itseen takertumista tai ainakin omiin valmiisiin ajatusmalleihin takertumista, kyseenalaistakaa niitä, urakalla!

Kun vaihtaa näkökulmaa, voi ehkä vähän pelottaa (kuten minulla tuonne Pikkukosken uimarannan hyppytorniin kiivetessä) näkee ehkä uudella tavalla itsensä, mitä, mikä minussa kasvaa, mikä kohta saa valoa ja lämpöä, mikä jää varjoon, mikä virtaa, minne päin ja pysynkö mukana, hereillä siitä kuinka kaikki muuttuu koko ajan.

Ei se kiipeäminen pelottanut, enemmän se, kuinka oma keho ja mieli reagoivat tuon korkean paikan pelon kohtaamiseen. Ihan hyvin, leppoisasti tuntuivat reagoivan ja rentoutuvankin, kun huomasin että perässäni kiipesi pari 3-vuotiasta.

Menkää itseenne, kohdatkaa rajojanne, lempeästi, päättäväisesti, sekin mikä pelottaa ja ottakaa innokuudella, avoimuudella vastaan se mitä kohtaamisten, pelon alta nousee, yleensä se on jotain hyvää, energisoivaa.

Tällä viikolla harjoitellaan, rauhoitetaan kehoa, mieltä eteentaivuksilla ja tehdään tilaa kierroilla, tervetuloa tunneille!
Tässä viikon 37 jooga-aikataulua; 
 
Maanantai 12.9 Jooga klo 18
Tiistai 13.9 Jooga klo 18.30 
Keskiviikko 14.9 Jooga klo 8?
Keskiviikko 14.9 Jooga klo 9.30 Seniorit ja kuntoutujat
Keskiviikko 14.9 Jooga klo 18?
Torstai 15.9 Aamujooga klo 8?
Perjantai 16.9 Aamujooga klo 8?
Lauantai 17.9 Päivätunti?
Sunnuntai 18.9 Jooga ja meditaatio klo 17.30
 
 
Hyvää päiväänne, viikkoon, ollaan yhteyksissä, 
 
Terveisin, Maria 
 
PS. Nyt syksyllä, ehkä jo ensi viikolla olisi mahdollista juhlia joogakoulun 6-vuotisia, olet tervetullut mukaan suunnittelemaan niitä!
Mitä saisi olla synttäriviikon menussa?
Minikurssien muodossa asanaa, pranayamaa, meditaatiota, shiatsuhierontakurssia, hormonijoogaa, johonkin tiettyyn kehonosaan liittyvää harjoitusta parin kanssa, tai ilman??  Kertokaa toiveitanne, niin katsotaan mikä saa kannatusta ja mihin kaikkeen minä taivun, pystyn.

Joogaa viikolla 36

Hyvää maanantaita joogan ystävät,

Toivottavasti viikonloppu teki hyvää.

Oma keho, mieli, hengitys, elämässä, luonnossa tapahtuvat muutokset, muut ihmiset muistuttavat meitä siitä kuinka kaikki muuttuu koko ajan.
Yhteys pitäisi jaksaa rakentaa joka päivä uudellen, itseen, muihin, elämään, meissä ja ympärillämme. Pysykää hereillä, kokekaa kiitollisuutta, onnekkuutta, iloa elämästänne juuri nyt. Siihen voi tarvita hieman sydämen avausta, näkökulmankin vaihtoa, mutta kannattaa luottaa harjoituksen voimaan, niin matolla kuin sen ulkopuolella.

Tämän viikon tunneilla siis avataan sydäntä, tuodaan lämpöä kehoon ja mieleen taaksetaivutuksinja vaihdetaan näkökulmaa tasapainottavilla ylösaslaisilla asanoilla.

Tässä viikon 36 aikataulua;

Maanantai 5.9 Jooga klo 18
Tiistai 6.9 Jooga klo 18.30
Keskiviikko 7.9 Aamujooga klo 8?
Keskiviikko 7.9 Seniorit, kuntoutujat, hieman rauhallisempaa harjoitusta kaipaavat Jooga klo 9.30
Keskiviikko Jooga klo 18?
Torstai Aamujooga klo 8.30?
Torstai Jooga klo 18?
Perjantai Aamujooga klo 8.30?
Sunnuntai Jooga klo 17.30

Kaunista päivää, viikon alkua, voikaa hyvin, ollaan yhteydessä,

Terkut,
Maria