Joogaa viikolla 17

Hei Jooginit,

Joogatunnin jälkeinen palaute on vilpitöntä, autenttista, tulee suoraan ja sydämestä. Tänään kuului kommentti, kuinka harjoituksen jälkeen voi taas hetken olla tyytyväinen, onnellinen. Hetki mittana oli kaikille hyvin subjektiivinen, mutta hyvässä tapauksessa vaikutus saattaa kuulemma säilyä päiviä.

Jäin miettimään, mikä sen hyvän harmonian rikkoo, tai miksi annamme sen tapahtua. Eikö luomamme tila ole kuitenkaan tarpeeksi vahva, vai onko se vaan hetken illuusio tasapainosta, joka rikkoontuu, kun mieleen palaavat samat möröt, ikävät ajatukset, sanat, tilanteet, haastavat ihmiset, väsymys, itsen, muiden odotukset, vaatimukset jne.
En tuohon muuta ratkaisua näin äkkiseltään keksi, kuin että harjoitusta täytyy tehdä useammin, niin usein, että siitä tule tapa, ja siten tuo kaikki muu saa siitä vähintään yhtä vahvan kilpailijan. Kun harjoituksesta tulee säännöllistä ja totumme siihen, luotamme sen kantavaan voimaan, meistä tulee vahvempia ja ymmärrämme ettemme voi vaikuttaa siihen mitä tapahtuu, mutta suuresti siihen, miten asennoidumme siihen mitä tapahtuu. Emme ohjaudu enää ulkoa käsin.

Voimme päättää kehon harjoittamisen lisäksi luoda säännöllisellä mielenharjoituksella uusia ratoja myös aivoihimme, tehdä noista radoista syviä, leveitä, avaria, jotka tuovat elämäämme tilaa, valoa, iloa, lempeyttä, viisautta, sinnikkyyttä, kärsivällisyyttä ja tasapainoa.

Kokeile vaikka viikko tai kaksi, sitä kuinka harjoitus kantaa, tekee sinusta vahvemman, enemmän sinut. Varaa aika, paikka, aloita vaikka vain 5-10 min. harjoituksesta.
Pysähdy, hengitä, ole läsnä, tarkkaile, samaistumatta, mitä mielessäsi liikkuu, kuulostele miten kehosi haluaa liikkua, avautua, vapautua ja tee harjoitus itsellesi, tule tutuksi sen kanssa mitä olet. Ota harjoitus vastaan, lepää tilassa jonka olet luonut ja lähetä hyviä voimaannuttavia ajatuksia itsellesi, muille, ja jos haluat, jaa harjoitus lähelle, kauas, koko maailmalle.

Usko harjoituksen voimaan, sillä usko on toivoa ja oikeita toimia.

Joogaa toukokuuhun vievällä viikolla 17 olisi tarjolla seuraavasti;

Maanantai 25.4 klo 18, tunti toteutuu, tervetuloa
Tiistai 26.4 klo 18.30, tunti toteutuu, tervetuloa
Keskiviikko 27.4 klo 9.30 Joogaa senioreille ja kuntoutujille, tunti toteutuu, tervetuloa!
Keskiviikko 27.4 Jooga klo 11?
Keskiviikko 27.4 Jooga klo 17.30?
Torstai 28.4 Jooga klo 9.30?
Perjantai 29.4 Aamu- tai iltapäiväjooga?
Lauantai 30.4 Päivätunti?
Sunnuntaina 1.5 ei ole tuntia. Hyvää Vappua kaikille!

Hyvää viikon alkua, pitäkää huolta, hauskaa, voikaa hyvin,
Ollaan yhteydessä, nähdään tunneilla,
Terkut, Maria

Joogaa viikolla 16

Hyvää maanantaita joogan ystävät,

Toivottavasti voitte hyvin.

Kevät on maksan ja sappirakon aikaa ja sen toimintaa ja puhdistumista voi tukea joogaharjoituksella. Kaikki kylkiä avaavat asanat ja erilaiset kierrot puhdistavat maksaa, toki myös muita sisäelimiä ja suolistoa. Maksameridiaani kulkee mm. sisäreisissä, joten niiden avaaminen edesauttaa sen toimintaa. Sappirakkomeridiaanin toimintaa voi aktivoida avaamalla niska-hartia- aluetta asanoilla tai hieromalla, myös erilaisilla kierroilla, jotka tuntuvat lisäksi pakaroiden alueella, sekä hieromalla reisien ja pohkeiden ulkosyrjiä.

Maksa/Sappirakko-meridiaanit vastaavat Puuelementtiä, kasvun, kehityksen voimaa, itäistä ilmansuuntaa, tuulista ilmaa sekä vihreää väriä. Kaikki vihreä on erityisesti keväällä hyväksi, niin värinä ympärillämme, luonnossa, kuin ravinnon kautta nautittuna. Nyt olisi ihan paras aika pyöräytellä niitä lehtikaalipitelöitä!

Puu-elementti hallitsee lihaksia, jänteitä ja niveliä, sekä ruuansulatusta ja lämmön tuotantoa kehossa, joissa tämän elementin tasapaino tai epätasapaino ilmenee. Maksan energian sanotaan avautuvan silmiin, joten niissäkin olevat ongelmat, tai esim. kuivuus, voivat johtua tämän elementin epätasapainosta.

Joogaviikolla 16 keskitytään siis kiertoihin, niska-hartiaseutuun ja kylkien avaamiseen.

Tässä viikon muita mahdollisia tunteja, olet tervetullut.

Maanantai 18.4 klo 18 Jooga, tunti toteutuu.

Tiistai 19.4 Jooga fyysinen klo 18.30, tunti toteutuu.

Keskiviikko 20.4 Joogaa senioreille & kuntoutujille klo 9.30, tunti toteutuu.

Keskiviikko 20.4 iltatunti klo 17.30? 

Torstai 21.4 Aamujooga klo 9.30?

Perjantai 22.4 Aamu-tai iltapäivätunti?

Lauantai 23.4 Aamu- tai iltapäivätunti?

Sunnuntai 24.4 Jooga & meditaatio klo 17.30, tunti toteutuu.

Mukavaa päivää, viikon alkua, pitäkää huolta, ollaan yhteydessä,

Terveisin, Maria Elävä ravinto 007.JPG

Joogaviikko 15

Hei Ihmiset keväässä,

Toivottavasti olette nauttineet kauniista kevätpäivistä.

Silmuja, maasta nousevaa vihreää seuratessa, tulee mieleen se, mitä kevät meissä nostaa pintaan, osaammeko ottaa sen vastaan, uusiutua, ja/tai uskallammeko tuoda sen esiin, mitä meissä on talven aikana valmistunut, haluaa tulla pintaan ja ehkä on jo puhkeamassa kukkaan. Kasvu, muutos, uusiutuminen ovat mahdollisia, mutta halu kasvuun, muutokseen on lähdettävä itsestämme. Toki myös olosuhteet olisi hyvä olla otolliset. Sinnikäs, lupaava, meihin uponnut siemen ja juuri sille sopiva maaperä, oikea ajankohta, oikeat ihmiset, ravinteet ja harjoitukset. Sopivasti valoa, lämpöä, lempeyttä, hoivaa, huolenpitoa ja paljon kärsivällisyyttä ja uskon, toivon, rakkauden lisäksi paljon pranaa, elämänvoimaa. Katsotaan mitä tapahtuu,  pitäkää aistit auki, huolta, myös elämänenergiastanne, seuratkaa uteliaasti, innostuneesti mitä tämä kasvukausi, kevät tuo pintaan ja antakaa sen, itsenne kukoistaa.

Viikolla 15 keskitytään asanaharjoituksissa seisomasarjoihin.

Tässä viikon muita mahdollisia tunteja, olet tervetullut.

Maanantai 11.4 klo 18 Jooga, tunti toteutuu.

 Tiistai 12.4 Jooga fyysinen klo 18.30, tunti toteutuu.

Keskiviikko 13.4 Joogaa senioreille & kuntoutujille klo 9.30, tunti toteutuu.

Keskiviikko 13.4 iltatunti klo 17.30? Teematunti! Tämä tunti voisi olla kaikille niille, joilla on taka- ja sisäreidet jumissa??

Torstai 14.4 Aamujooga klo 9.30?

Perjantai 15.4 Aamu-tai iltapäivätunti?

Lauantai 16.4 Aamu- tai iltapäivätunti?

Sunnuntai 17.4 Jooga & meditaatio klo 17.30, tunti toteutuu.

 Kaunista, hyvää viikon jatkoa, ollaan yhteydessä, voikaa hyvin,

Terveisin, Maria

Joogaa viikolla 14

Hei Ystävät joogassa,

Toivottavasti voitte hyvin.

Viikolla 14 ollaan jo hyvässä vauhdissa harjoitusten suhteen.

Edelleen avattu  lonkkien, lantion aluetta, myös sisä- ja takareisiä ja tehty tällä teemalla myös tasapainoharjoituksia.

Tässä viikon muita mahdollisia tunteja, olet tervetullut.

 Tiistai 5.4 Jooga fyysinen klo 18.30, tunti toteutuu.

Keskiviikko 6.4 Joogaa senioreille & kuntoutujille klo 9.30, tunti toteutuu.

Sunnuntai 10.4 Jooga & meditaatio klo 17.30, tunti toteutuu.

 Hyvää viikon jatkoa, ollaan yhteydessä, voikaa hyvin,

Terveisin, Maria

 PS. Tässä vielä hieman fiiliksiä viikonlopun kurssilta;

 Olipas hieno kokemus tutustua Tiibetiläiseen joogaan viime viikonloppuna! Osui ja upposi, ehdottomasti aion jatkaa harjoituksia ja Tiibetiläisen joogan opiskelua.

Teimme kurssilla lähinnä hengitys- ja keskittymis- ja visualisointiharjoituksia, mutta myös hengitystauoilla liikkeitä, jotka olivatkin sitten jotain ihan uutta, aika hauskojakin. En tiedä aiheesta vielä paljoakaan, mutta tässä teille jaettavaksi jotain pientä muistiinpanoistani.

Sisään harjoitukseen käydään kolmen oven kautta; – Keho, energia ja mieli ja näiden harjoitusten tavoitteena on puhdistaa, harmonisoida, tuoda läsnäoloa, levollisuutta, rauhaa, sekä tulla tutuksi jo sen kanssa mitä meissä on.

Tällä tiellä kohtaamme ainakin nämä kolme estettä; – tietämättömyys, viha ja takertuminen.

Omiin mörköihin, ehdollistuneisiin ajatus- käyttäytymismalleihin kehotettiin suhtautumaan lempeästi, halata niitä lämpimästi, valoisasti ja osoittaa vielä vieraanvaraisuutta (host them). Apuvälineenä tässä käytettiin tilan tunnetta, joka seurasi harjoituksia. Ajan kanssa, harjoituksen myötä, tilaa ympärillä, näiden mörköjen luvattiin menettävän pikku hiljaa voimansa meihin.

Lisätietoa harjoituksista ja kursseista löytyy mm. täältä http://www.ligmincha.fi/fi/