Joogaviikko 40

Hei joogan ystävät,

Tällä viikolla otetaan kaikki irti painovoiman kuuntelusta ja keskitytään ylösalaisiin asanoihin. Näkökulman vaihto itsen, muiden, monen suhteen on vain niin terveellistä, tarpeellista. Tämän lisäksi fysiikka, erityisesti sisäelimet, selkäranka ja pään alue tykkäävät, lepäävät ja latautuvat inversioissa.

Maanantaina nähdään klo 18, tiistaina 18.30 ja keskiviikkona klo 9 senioreiden ja hieman rauhallisemman harjoituksen parissa.

Muita mahdollisia tunteja voisivat olla;
Keskiviikkona aamutunti klo 7.45-8.45?
Keskiviikkona iltatunti klo 18?

Torstaina aamutunti klo 9.30 tai iltapäivätunti?

Perjantaille toivottiin jotain tälläistä teematuntia;
Pudota, putsaa viikon kantamukset asanaharjoituksella ja lataa tilaa, rauhaa viikonloppuun visualisointi ja keskittymisharjoituksilla..

Ilmoitelkaa itsestänne.

Aurinkoa, hyvää mieltä päiväänne, viikkoon, ollaan yhteydessä,

Terkut,
Maria

Viikko 39

Hei Ystävät joogan,

Toivottavasti viikkonne on alkanut hyvin.
Tällä viikolla haemme tunneilla erityisesti tasapainoa tukevia harjoituksia, niin kehoon, hengitykseen, kuin mieleen.

Normaalin lukujärjestyksen lisäksi olisi joogaa tarjolla keskiviikkona klo 18 ja torstaina klo 9.30, tervetuloa tunneille!

Perjantaina ja lauantaina onnistuisi aamu- tai iltapäivätunnit, jos pääsette, Ilmoitelkaa itsestänne.

Aurinkoa, hymyjä, hyvää mieltä päiväänne, viikkoon, nähdään,

Terkuin, Maria

Joogakuplasta

Hei Ihmiset,

Tässä ajatuksia aamulenkiltä koiran kanssa. Kommentoikaa, jos tarvetta.

Asana on ihana, rakas ja tärkeä. Jooga on kuitenkin niin paljon muutakin.
Myönnän olen,elän joogakuplassa ja suoraan sanottuna olen hieman kyllästynyt joogan asanakeskeisyyteen, siihen miten joogaa markkinoidaan akrobaattisilla asennoilla, (asanaharjoituksen voimaa yhtään väheksymättä).

Keho on väline joka kuljettaa meitä, henkeä myös ja sitä on tärkeä huoltaa,sen kautta luomme suorempaa yhteyttä niin hengitykseemme kuin henkeemme, sieluumme.

Kun mietin miksi itse haluan jakaa joogan ja mm. Tiibetiläisten hienojen henkisten harjoitusten hyvää tekevää voimaa eteenpäin, on motiiveistani suurin juuri mielen ja hengityksen harjoitukset.
Joogan filosofia itsekasvatusmenetelmänä on antanut minulle voimaa muuttaa asioita itsessäni ja elämässäni, mutta myös voimaa hyväksyä helpommin ne asiat joita en voi muuttaa.

Haluaisin saada joogan pariin enemmän ihmisiä, jotka ovat juuri jääneet jumiin siihen, että jooga on yhtä kuin asana. Painopiste joogaharjoituksessa voi olla muussakin kuin kehossa. Mikä lähtökohta toimii kenelläkin, tästä voi lähteä ja löytää oman tapansa harjoitella ja löytää se voima joka joogassa on.

Yksinkertaiset väkivallattomasti, totuudellisesti, kohtuudella tehdyt kehonharjoitukset, hengityksen, läsnäolon kera, ne riittävät puhdistamaan kehoa ja mieltä. Alamme asteittain tulla nähdyksi itsellemme, sellaisina kuin todella olemme, emme ehkä samaistu niin voimakkaasti itsemme tai muiden luomiin tarinoihin meistä. Olemme yhteydessä itseemme, osa kokonaisuutta, mutta minäkeskeisyytemme vähenee. Tästä kaikesta prosessi alkaa ja kestää elämän loppuun, toivottavasti.

Eri elämäntilanteet antavat harjoituksia joka päivä, eikä jooga poista sitä tuskaa tai kärsimystä mitä ne tuovat eteemme, mutta se auttaa siinä miten suhtaudumme niihin.

Pieni, mutta kokonaisvaltainen asanaharjoitus, yhteys kehoon ja mieleen, hyväksyminen arvostelematta, tietoisuus, näkeminen, myös sen, miten persoonani, ongelmani, kehityskohteeni vaikuttavat omaan ja muiden elämään ja niistä irti päästäminen, uuden perustan luominen.

Kerran viikossa tehtävä joogaharjoitus tuo toivottavasti hyvää oloa siihen hetkeen, päivään tai voi jopa kantaa pidemmälle viikkoon. Jos emme kuitenkaan ole onnellisia tai elä itsemme näköistä elämää, tuo kerran, pari viikossa tehty joogaharjoitus tuo siihen pienen liennytyksen, helpotuksen, kunnes kärsimys palautuu, kun palaamme takaisin arkeemme.
Joogalla on kuitenkin voima muuttaa meitä, avaamaan yhteyden todelliseen itseen, näkemään kuinka emme ole yksin, vaan osa kokonaisuutta, luottamaan enemmän siihen että elämä kantaa, siihen että olen arvokas ja tärkeä olosuhteista, muiden ihmisten mielipiteistä huolimatta, ennen kaikkea jooga ja me itse luomme uskon, toivon ja luottamuksen muutokseen.
Ihan parasta ohjaajana on nähdä, että harjoitus siirtyy siihen joogasalin ulkopuolella olevaan elämään, toki, jos mahdollista lempeästi, rehellisesti, päättäväisesti ja väkivallattomasti tämäkin.

Joogassa on käsitteet Samanam ja Sodhanam, liennyttäminen ja eliminoiminen. Jos haluamme todella olla onnellisia, meidän on uskallettava tehdä muutoksia elämässämme. Joillekin asioille riittää lääkitseminen, mutta jotkut huonot tavat on korjattava uusilla hyvillä tavoilla, jotkut asiat, ihmiset jätettävä taakse. Ei helppoa, mutta harjoitukset auttavat tässäkin ja ehkä juuri sen tietäminen, että voin vaikuttaa, tehdä itse jotain, paljon!
Toisen ohjattavana oleminen on ylellistä, tarpeellista, mutta muistakaa kuitenkin että te itse teette harjoituksen ja sen voiman.
Harjoitellaan lisää ja ollaan ylpeästi harjoittelijoita.

Kaunista päivää Ihmiset, nauttikaa elämästä, raikkaasta vehreästä syksystä, valosta.

Nähdään, ollaan yhteydessä,
Terveiset,
Maria

Viikko 37

Hei Ystävät joogassa,

Toivottavasti viikonvaihde teki hyvää.

Eilen meitä oli tupa aika täysi innokkaita joogan ja meditaation ystäviä. Jos näyttää siltä että sunnuntain tunti alkaa käymään ahtaaksi, voidaan pitää myös kaksi tuntia, niin että ensimmäinen tunti alkaisi esimerkiksi klo 16, mutta mennään tilanteen mukaan?

Olen tänään kirjoittanut ensimmäistä versiota tekstistä, jossa muistelen erilaisia käänteentekeviä hetkiä elämässäni, mitkä asiat saivat minut itsetutkiskelun, joogan tielle. Miettinyt miksi joogaan, tai haluan ohjata joogaa.
Tarinamme ovat mielenkiintoisia, ainutlaatuisia, mutta niihin ei kannata samaistua liikaa, ne ovat kuitenkin vain meidän subjektiivinen näkemyksemme, mielen värityksemme, muistojen ja mielikuvituksen, ajatusten sekamelska siitä mitä tapahtui.
Omien tarinoiden jakaminen on kuitenkin tärkeää, voimme samaistua johonkin mitä toinen on kokenut, nähnyt, tehnyt, kokea yhteyttä ja huomata että emme kuitenkaan ole yksin, tälläkään tiellä. Näemme mahdollisuuden kasvuun.

Koko keho on säiliö (jota pitää tuulettaa paljon, hengityksellä ja liikkeillä!), mutta erityisesti lantion alue säilöö paljon, joten tämä viikko mennään lonkkien ja lantion alueen avauksissa, olet tervetullut mukaan.

Keskiviikolle olisi tarjolla iltatunti ja meditaatiokin, jos pääset laitathan viestiä piakkoin, kiitos!

Hyvää alkanutta viikkoa, hymyjä, mieleen ja kehoon, yhteyttä varsinkin sinne omaan sydämeen, nähdään,

Terveisin, Maria