Viikko 5

Heu joogan ystävät,

Näkökulman vaihtaminen on tärkeää, varsinkin silloin jos tuntuu että huolen aiheita on paljon, ajatukset pyörivät liikaa omien asioiden ympärillä, tai emme haluaisi että asiat muuttuisivat.

Säännöllisesti voi myös yrittää ottaa lomaa omasta itsestään, ongelmistaan ja tässä joogan eri työvälineet ovat oiva apu. Jooga puhdistaa kehon lisäksi, ennen kaikkea niitä ”silmälaseja”, joiden kautta katsomme maailmaa.

Joogaharjoituksen tulisi myös juuri tästä syystä elää, olla tässä hetkessä, vastata omiin sen hetkisiin tarpeisiin. Ohjaaja ehdottaa, sinä päätät. Sanotaan että jos mieli on väsynyt, harjoita kehoa, jos keho, harjoita mieltä.

Tällä viikolla vaihdamme kehon asentoa, tasapainoillemme ylösalaisten asanoiden kanssa, niissä katsomme maailmaa myös eri näkökulmasta. Tarkkailemme mm. painovoiman vaikutusta kehomme ollessa ylösalaisin, yritämme löytää tasapainoisen, lujan, mutta lempeän, sisältä ja ulkoa tasapainossa olevan asennon, asanan ja kuunnella mitä siitä yhteydestä, hiljaisuudesta nousee.

Viikon joogamenu voisi olla tässä;

Maanantai 26.1 klo 18-19.15, Jooga jatkoryhmä. Tunti toteutuu.

Tiistai 27.1 klo 18-19.15 Jooga jatko fyysinen. Tunti toteutuu.

Keskiviikko 28.1 klo 8-8.45 Aamujooga, Hatha flow. Ilmoittaudu!

Keskiviikko 28.1 klo 9-10.15 Seniorit. tunti toteutuu.

Torstai 29.1 klo 17.30-18.45 Joogan alkeet. Tunti toteutuu, tervetuloa!

Perjantai 30.1 Lempeä aamu- tai iltapäiväjooga mahdollinen. Ilmoittaudu!

Lauantai 31.1 klo 11-13 Pari tuntia joogahrjoitusta valitun teeman ympärillä, hinta 20 €. Ilmoittaudu!

Hyvää viikon jatkoa, ollaan yhteydessä,
Pysytään hereillä, rohkeina, avoimina,
Terveisin, Maria

Viikko 4 ja lauantain teematunnit

Hei Ihmiset,

Toivottavasti voitte hyvin ja joogatunneista on apua niin kehon kuin mielen puhdistamisessa.

Mietin tässä (Bokvillanin kahvipöydässä, sormet ja näppäimistö hillossa) joogan yhtä tavoitetta, kuinka me itse, joogan keinoin ja sen avulla hallitsisimme enemmän mieltämme, kuin mieli meitä.

Aika suuri vastuu ajatella, että päätämme itse millaisissa ajatuksissa, liemissä haluamme itseämme marinoida, siksi se mitä ajattelemme ja mihin keskitämme huomiomme tulisi valita huolella.

Mieli lähtee omille teilleen, mutta sen voi tuoda aina takaisin valitsemaansa kohteeseen, sitä voi harjoitella, tietoista läsnäoloa, positiivista ajattelua. Tätä mm. toivon tuolla tulevalla Intian matkallani opiskella lisää.

Tällä viikolla keskitymme tietoisen läsnäolon lisäksi lämmittäviin taaksetaivutuksiin ja tarpeen tullen viilentäviin hengitysharjoituksiin, tervetuloa mukaan.

Viikon 4 joogat?

– Maanantain ja tiistain tunnit normaalisti klo 18.

– Tiistaina, keskiviikkona ja torstaina olisi mahdollisuus nousta aamujoogalle klo 7.30 (ilmoittauduthan ajoissa!) ja toki myös keskiviikon senioreiden tunti normaalisti klo 9.

– Torstai-illaksi yritämme saada kokoon joogan perusteista kiinnostuneita, joten ilmoittauduthan tähän, jos kiinnostaa.

– Perjantaina olisi vielä tarjolla aamupäivätunti ja sunnuntaina taas normaalisti hieman pidempi jooga meditaation kera.

Lauantain parin tunnin teematunteja olisi taas tarjolla mm. seuraavina päivinä; 

31.1

7.2

7.3

Teematunnit toteutuvat ilmoittautumisten mukaan ja sisältö toteutuu enemmistön toiveiden mukaan, tässä ehdotuksia;

 Asanan kautta hengitysharjoituksiin

– Sivananda jooga ( 12 asanaa, oikea liike, oikea hengitys, rentoutuminen, ravinto, positiivinen ajattelu & meditaatio)

– Pitkät venytykset ja Rentoutuminen, jooga nidra (asanoiden kautta kohti syvää rentoutumista)

– Hyvä yöuni (lempeitä, rauhallisia asana-, hengitys ja keskittymisharjoituksia) Tälle tunnille voimme miettiä myös ilta-aikaa, esim. ma, ti, ke tai su.

– Meditaatio (asanoiden ja hengitysharjoitusten kautta keskittymisharjoitukseen)

– Intensiivinen, virtaavia, pitkiä vinyasanoita (sarjoja) sisältävä dynaaminen harjoitus

– Mantra jooga, yhdistämme ääntä ja asanaa

 Ylösalaiset ( Harjoittelemme mm. eri versioita hartia-, päällä- ja käsilläseisonnoista)

– Keskivartalo (keskitymme vatsan ja selän vahvistamiseen ja tasapainoharjoituksiin)

– Niska- hartia alueen vapauttaminen, myös yläselkään keskittyviä harjoituksia

– Lonkkien ja lantion alueen avausta, myös alaselkään keskittyviä harjoituksia,

– Akujooga (joogan ja shiatsupainallusten yhdistäminen)

Parijoogaharjoitukset ystävän, lapsen tai kumppanin kanssa. Tähän voi tuoda myös joogasta kiinnostuneen ystävänsä.

– Hormonijooga (keskitymme hormonitasapainoon erityisesti vaikuttaviin asanoihin ja hengitysharjoituksiin.)

– Lämmittävä harjoitus (taakse taivutuksia, rintarangan, sydämen avausta, käsivarsien, jalkojen vahvistamista)

– Restoratiivinen, rentouttava, palauttava harjoitus, jossa viivymme asanoissa pitkään, myös apuvälineiden kanssa

Hyvää päiväänne, viikon alkua, 

Voikaa hyvin, nähdään tunneilla,

Terveisin, Maria

Loppuviikon joogat?

Hei ystävät joogassa,

Loppuviikon tunnit taas ilmoittautumisten mukaan.

Tarjolla olisi;

– Aamujoogaa keskiviikkona ja/tai torstaina klo 7.30

– Joogan perusteet keskiviikkona klo 17.30, tämä tunti sopii joogaa aloitteleville tai joogan perusteita kertaaville. Tämä tunti toteutuu, joten tervetuloa siihen!

– Perjantain joogaa viikon lopuksi esim. klo 11 tai 13

– Lauantain aamu- tai iltapäiväjooga

Hyvää oloa, mieltä päiväänne, hengitelkää, voikaa hyvin,

Ilmoitelkaa itsestänne, näkemisiin,

Terveisin,
Maria

Perjantaina 9.1 tunti klo 16

Hei Ystävät joogassa,

Kiitos viesteistänne.

Joogaa viikon lopuksi toteutuu, joten tervetuloa tänään iltapäiväjoogaan klo 16. Käymme testiryhmän kanssa kokeilemassa uutta mahdollista joogatilaa, joten jos olet tulossa tunnille ilmoittautumatta, soita Maria 040 759 7196, kiitos.

Lauantain tuntiin palaan heti kun tiedän toteutuuko.

Hyvää perjantaita, viikonloppua,

Terkuin, Maria