Basamin kirjoja myynnissä

Hei Ihmiset,

Toivottavasti voitte hyvin.

Sain Basam Booksilta runsain määrin luettavaa, joista valitsin suosikkejani myyntiin joogakoululle. 

Jatkan kirjoihin tutustumista ja lukemista, mutta toistaiseksi isoista pinoista suosikeikseni nousivat ainakin Eckhart Tollen klassikko, Läsnäolon voima ja Mellon, Uudistuminen.

Viisi Tiibettiläistä harjoitusta– kirja innosti taas pitkästä aikaa kokeilemaan sinnikästä pyörimistä ja muita hyviä joogastakin tuttuja harjoituksia, ei heti ihan 21 kertaa jokaista, mutta sinne suuntaan. Jos kiinnostuneita löytyy, voisimme pitää näistä harjoituksista oman kurssin?   

Kehomeditaatioista ja kehon parantamisesta mielen avulla on myös muutama erittäin hyvä kirja, joita olen paljon käyttänyt sunnuntain jooga & meditaatio- ryhmän kanssa.

Yhteys ruokaan kurssilla käytin lähdemateriaalina Maistele- ja nauti- kirjaa, jota voin myös lämpimästi suositella. Kehon ja mielen ayurveda on myös hyvin kokonaisvaltainen ja kattava teos intialaisesta auyrveda-elämänfilosofiasta kiinnostuneille.

Hyllystä löytyy myös muutamia lastenkirjoja ja mielenkiintoinen kirja nimeltä, Uni tuntee sinut. Tuokin kirja muistutti pelkällä otsikollaan siitä kuinka samaa voi sanoa hengityksestä, pulssista, se todella tuntee, paljastaa sinut, niin arjessa kuin joogaharjoituksessa.

Hyvää viikon jatkoa, jatketaan harjoittelua, lukemistakin,

Terveisin, Maria

PS. Lauantaina aamutunti olisi mahdollinen esim. klo 10-11.15. Halukkaat viestitelkää.

Yhteys ruokaan

Hei Ihmiset,

Pidän ravintolapäivän yhteydessä kurssin tietoisesta syömisestä joogaharjoituksen kera.  Ilmoittautukaa pian, jos innostuitte,

Hyvää viikon jatkoa,

Terveisin, Maria

Yhteys ruokaan

Jooga kehittää yhteyttäsi kehoon ja mieleen, paranna nyt myös suhdettasi, yhteyttäsi ruokaan tietoisen syömisen avulla.

Teemme joogaharjoituksen ja ruoan, ravintolapäivän innoittamana harjoittelemme myös tietoista syömistä.

Joogaharjoitus ja elävän ravinnon pirtelö yhteensä 20 €. Kaksi kattausta. klo 10-11.45 ja 12.15-14.00. Molempiin kattauksiin on 10 paikkaa.

Vahvistathan paikkasi sähköpostilla osoitteeseen: marianjoogakoulu@gmail.com

Kurssilla keskitymme mm. näihin teemoihin:

Mitä on tietoinen läsnäolo?
Tietoinen läsnäolo myös ruokaillessa on paras mauste ruokaan.

Miten nälkäinen olet tai mihin nälkään syöt?
Opettelemme tunnistamaan nälän 7 lajia, pysähdymme ruuan äärelle.

Silmän nälkä?
Nenän nälkä?
Suun nälkä?
Vatsan nälkä?
Solujen nälkä?
Mielen nälkä?
Sydämen nälkä?
Näiden lisäksi on vielä jano.

Kun läsnäolo täyttää meidät, kaikki nälkä katoaa, kaikki on täydellisen tyydyttävää juuri sellaisena kuin on.

Parhaan harjoituksen saat, kun et ole syönyt tai hyvin kevyesti syöneenä.

Kurssilla lähdemateriaalina Jan Chozen Baysin kirja, Tietoinen syöminen ja Thich Nhat Hanhin &Lilian Cheungin kirja Maistele ja nauti. Näitä kirjoja ja muita Basam booksin Viisas elämä- sarjan kirjoja voi ostaa joogakoululta.

Ollaan yhteydessä, harjoitellaan yhdessä,

Lämpimästi tervetuloa,
Maria

Lauantaille tunti tai työpaja?

Hei Ihmiset ihanat,

Toivottavasti voitte hyvin ja olette muistaneet pysähtyä hetkeen, hengittää sisään omaa aikaa, tilaa, hymyillä ulos hengityksellä.
Viikonloppu on pian, joten tarkistelen josko olisi lauantain intensiiville tulijoita tai sitten normaali aamu- tai iltapäivätunti?
Hyvää viikon jatkoa, voikaa hyvin,
Näkemisiin,
Terveisin, Maria
PS. Seuraava joogan alkeiskurssi on viikonloppuna 23-24.11
PPS. Tässä vielä ideoita mihin tuo reilun parin tunnin harjoitus voisi keskittyä;

 Hengitys ( luonnollinen hengitys, pranayama; Ujjayi, vuorosierain, kapalabhati jne.)

– Sivananda jooga ( 12 asanaa, oikea liike, oikea hengitys, rentoutuminen, ravinto, positiivinen ajattelu & meditaatio)

– Rentoutuminen, jooga nidra (asanoiden kautta kohti syvää rentoutumista)

– Hyvä yöuni (lempeitä, rauhallisia asana-, hengitys ja keskittymisharjoituksia) Tälle työpajalle voimme miettiä myös ilta-aikaa, esim. ma, ti, ke tai su.

– Meditaatio (asanoiden ja hengitysharjoitusten kautta keskittymisharjoitukseen)

– Intensiivinen, virtaava, pitkiä vinyasanoita (sarjoja) sisältävä dynaaminen harjoitus

– Mantra jooga, yhdistämme ääntä ja asanaa

 Ylösalaiset ( Harjoittelemme mm. eri versioita hartia- , päällä- ja käsilläseisonnoista)

– Keskivartalo (keskitymme vatsan ja selän vahvistamiseen ja tasapainoharjoituksiin)

– Niska- hartia alueen vapauttaminen, myös yläselkään keskittyviä harjoituksia

– Lonkkien ja lantion alueen avausta, myös alaselkään keskittyviä harjoituksia,

– Akujooga (joogan ja shiatsupainallusten yhdistäminen)

– Lämmittävä harjoitus ( taakse taivutuksia, rintarangan, sydämen avausta, käsivarsien, jalkojen vahvistamista)

– Restoratiivinen, rentouttava, palauttava harjoitus, myös apuvälineiden kanssa

Sokkojoogaa

SOKKOJOOGAA

Perjantaina 29.11. Klo 18.00-19.45

Joogaa sokkona! Harjoitus tehdää side silmillä. Tarkoituksena on antaa itselleen mahdollisuus kokea joogaharjoitus aivan uudella tavalla. Opettajana olen huomannut kuinka tunnilla itse kukin tulee vilkuilleeksi ympärilleen jolloin keskittyminen helposti herpaantuu.  Kun harjoitus tehdaan sokkona, saavat muut aistit ‘vallan’ ja harjoitukseen on helppo rauhoittua. Matka omaan itseensä saa aivan uuden ulottuvuuden.

Harjoitus on rauhallinen ja asanoissa pysytään pidempään.

Tunnin alussa käydään yhdessä nopeasti harjoituksen asanat lapi, ettei kenellekään tule epaselvyyksiä ‘sokkoillessa’. Ohjaaja pitää huolen, että kaikki tekevät asanat oikein.

Harjoituksen loppupuolella tehdään liikemeditaatio- ja rentoutusharjoituksia.

Sokkojooga sopii kaikille, etenkin niille, joilla on vaikeuksia pysyä paikoillaan ‘perinteisessä’ meditaatiossa.

Työpajan hinta on 20e. Mukaan rennot ja lämpimät vaatteet.

Ohjaajana; Anna Olkinuora  meditation