Ahimsa

Hei joogan ystävät ja hyvää alkanutta viikkoa,

Patanjalin joogasutrien merkitystä harjoitukseen, elämässä ja matolla ei voi liikaa korostaa. Viisi joogan lajia (hatha-, raja-, bhakti-, karma-, jnana-jooga) sekä samkhya-filosofia olivat perustana tämän tärkeimmän joogatekstin, Patanjalin Joogasutrien syntymisessä n. 250 eKr.

Patanjali tiivisti siihenastisen joogaperinteen neljäksi luvuksi, 196 lauseen ohjekokoelmaksi. Kaikki sutrat ovat yhteydessä toisiinsa ja muodostavat yhdessä ”langan” joka ohjaa joogassa. Tekstiä voi jokainen tulkita sen hetkisen elämäntilanteensa mukaan, se rohkaisee jokaisen tulkinnanvapautta ajatella itse, eikä luo sille esteitä. Teksti on myös kuin peili, se heijastaa meille lakkaamatta takaisin omaa itseämme.

Joogasutra sisältää ns. kahdeksan portaan tien;

Asenne vuorovaikutuksessa; Yama; suhde toisiin ja ympäristöön ja suhde itseen ja oikeat elintavat, Niayma.

Toiminnan jooga; Asana; jooga-asennot, Pranayama; elinenergian hallinta, Pratyahara; aistien tyyntyminen.

Toiminnan seurauksena oleva tila;  Dharana; keskittyminen, Dhyana; mietiskely, Samadhi; ykseyden tila.

Kahdeksan portaan tie, sanskriitin kielellä astanga, on hyvin kokonaisvaltainen menetelmä, jonka avulla voi edistää henkistä kehitystään.Se näyttää suunnan, antaa perustan, kivijalan jooganharjoittajalle, joogalajista riippumatta.

Yama ja Niyama ovat joogan avaintekijät. Elääksemme meidän tulee olla vuorovaikutuksessa, joka on haasteellista ja siinä edistyminen hidasta. Lähimmät ihmisuhteemme paljastavat meissä olevan hyvyyden, mutta myös kehityskohteemme.

Tästä vuorovaikutuksen vaikeudesta syntyy tarve joogaan, yhteyteen, itseemme, muihin, ympäristöömme. Helpottaaksemme vuorovaikutusta meidän tulee muuttaa käyttäytymistämme. Sitä varten harjoittelemme.

Yama tarkoittaa suhdettamme muihin. Sana merkitsee ”pidättäytymistä”. Helpottaaksemme tätä vuorovaikutusta, tehdäksemme sen mahdolliseksi, meidän tulee pidättäytyä, olla tekemättä tiettyjä asioita.

Niyama tarkoittaa suhdetta itseemme. Sana merkitsee ”tarkkailemista”. Jotta meillä olisi selkeä suhde itseemme, meidän tulee noudattaa oikeaa asennetta.

Yama ja Niyama kuuluvat yhteen ja täydentävät toisiaan. Oikean yhteyden luomiseksi olisi ymmärrettävä kaikkien olentojen erilaisuus. Kaikki ihmiset ovat erilaisia ja näkevät tapahtumat oman persoonallisuutensa prisman läpi. Kaikki näkemykset, mielipiteet ovat samanarvoisia, vailla hierarkiaa. On vain eroja, erilainen tapa ajatella, toimia, kuin itsellä. Tämän ymmärrettyään, vuorovaikutus helpottuu.

On viisi yamaa, pidättäytymisen muotoa. Ensimmäinen niistä, Ahimsa, väkivallattomuus on muiden perusta. Väkivallattomuus niin sanoissa, teoissa kuin ajatuksissa. Käsite on laaja. Ei saisi tyrkyttää omaa näkemystään muille, ei tehdä väkivaltaa itselle, muille tai ympäristölleen. Tulisi kunniottaa ja hyväksyä kaikkien yksilöiden ja asioiden erilaisuus. Luovutaan egosta.

Ahimsan harjoittaminen tulisi aloittaa aina omasta itsestä. Väkivallattomuuden harjoittelmisen voi aloittaa vaikka omassa joogaharjoituksessa, josta se asteittain siirtyy muuhun elämäämme, ympäristöömme, koskemaan muita ihmisiä.

Niin itsemme kuin muiden vuoksi on tärkeää pitää huolta itsestämme. Olla hyvä, myötätuntoinen itseä kohtaan, ajatuksissa, sanoissa, teoissa, kantaa. Ottakaa väkivallatomasti omaa aikaa harjoitukselle, yhteyden ottamiselle omaan itseen ja sitä kautta ympäristöömme. Vain muuttamalla itseämme voimme muuttaa myös maailmaa.

Mukavaa viikkoa, ilmoitelkaa itsestänne, ollaan yhteydessä,

Terveisin, Maria

 

(Lähteenä mm. Joogan tie- tienviittoja, Gerald Blitz

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s