Joogaviikko 33

Hei Ihmiset,

Terveiset viikonlopun mielenkiintoiselta meditaatiokurssilta.
Jaan aiheesta teillekin, kunhan saan muistiinpanoni kirjoitettua puhtaaksi.
Lyhyesti kerrottuna, kyse oli negatiivisista tarinoista, joita kannamme sisällämme, tietoisesti ja tiedostamatta. Kuinka tulla noista tarinoista tietoiseksi ja kuinka niistä voi päästää irti. Siitä, miten ne estävät meitä olemasta läsnä, iloitsemasta yksinkertaisista asioista ja siitä kuinka paljon tilaa ja energiaa ne vievät. IMG_20180812_133713_resized_20180813_032233588
Tämän viikon tunneilla otamme yhteyttä mielen lisäksi kehoon ja voimistamme jalkoja, pakaroita, vatsaa ja selkää, tervetuloa mukaan harjoittelemaan!
Tänään maanantaina harjoitus klo 18.30, tiistaina klo 18.45 ja sunnuntaina klo 17.30, nähdään!
Kaunista iltaa, hyvää viikkoa, ollaan yhteydessä,
Terveisin, Maria

Joogaviikko 32, tunnit alkoivat!

Hei Joogit!

Näin lähti ensimmäinen syksyn sunnuntainen joogajuna liikkeelle, kivaa oli, hyvää teki, kiitos kun olitte mukana. Teemana oli; tule tietoiseksi ajatuksistasi, meditation as medicine.

Tunnin tavoite oli alkutilanteen tarkastelu, niin kehon, kuin mielen osalta. Kasvatettiin hengitystä, kuunneltiin mitä keholle kuuluu ja tarkkailtiin, valikoitiin ajatuksia, opeteltiin pääsemään eroon niistä ajatuksista, joita emme halua ajatella ja viimeisteltiin loput kuumuudet pois Sitali-kissalla.
Valppaana, tietoisena on oltava, jotta ehtii edetä kehon tahdilla ja huomata ajatuksiaan, vaatii ehdottomasti lisäharjoittelua.

Huomenna aamusta jatketaan senioreiden kanssa, katsotaan miten harjoitus muuttuu jokaisen ryhmän osalta.
Maanantaina klo 18.30 ja tiistaina klo 18.45 iltaryhmäläiset, tervetuloa myös.

Hyviä ajatuksia, nähdään, ollaan valppaina, hereillä,

Terkut, Maria

IMG_20180805_193738_resized_20180805_073934932.jpg

Kurssit alkavat sunnuntaina

Hei Joogit helteessä,
 
Kiitos kaikille ilmoittautumisista ja onnitteluista myös.
 
Kaikki kurssit toteutuvat, joten sunnuntaina jatketaan harjoituksia. Ne jotka aloittavat vasta seuraavalla viikolla, voivat joko vähentää yhden kerran hinnan kurssihinnasta, tai käydä korvaamassa sen myöhemmin. Laitoin teille tarkemmat maksutiedot spostilla. Tili- ja maksutiedot löytyvät myös Kurssit- otsakkeen alta. 
 
Lauantaina 4.8 voin pitää aamutunnin, esim. klo 10?, jos innostuneita, niin laitattehan pian viestiä, kiitos.
 
Joogatilassa on ainakin tällä hetkellä hyvin lämmintä, joten pukeuduttehan sen mukaan, kiitos. Aloitellaan kuitenkin rauhassa kehoa ja mieltä hoitaen, kuunnellen ja muistellaan yhdessä, miten hengitystä ja liikettä voi kauniisti läsnäollen yhdistää.
 
Pitäkää huolta, ulkoisesta ja sisäisestä ”paketista”, kannustusta, tukea ja inspiraatiota harjoitukseen on tulossa,
 
Hyvää viikon jatkoa, pian nähdään,
Terkut,Maria IMG_20180730_201237_resized_20180730_081309738.jpg

Elokuussa alkavat kurssit?

Hei Ystävät joogassa,

Mitä kuuluu, kehoon, mieleen, miten kesä on sujunut?

Huomaan että ainakin minun kehoni kaipaa pidempää harjoitusta, kuin näin kesällä on tullut tehtyä, joten odotan innolla tunteja kanssanne, toivottavasti tekin.

Kaunis kiitos vielä kaikille uskosta, toivosta, voimasta ja ihan konkreettisesta mentoroinnistakin opiskelupaikkaa hakiessani. Aloitan toimintaterapian opinnot elokuun lopussa ja toivon että niiden myötä saan lisää hyviä työvälineitä myös joogan ohjaamiseen ja terveyden ylläpitämiseen, parantamiseen, puolin ja toisin.

Kurssit olen ajatellut aloittaa 5.8 sunnuntaina, toivottavasti tämä aloitus sopisi mahdollisimman monelle, jos ei, niin voidaan myös siirtää viikolla.
Tässä alustava aikataulua, toiveita sen ja tuntien sisällön suhteen otan mielelläni vastaan.
Kurssit toteutuvat ilmoittautumisten mukaan ja varmistan niitä sitä mukaa, kun saan teiltä postia.

Elokuussa alkavien joogakurssien alustava aikataulu;

1) Sunnuntai jooga ja meditaatio klo 17.30-19?
(05.08-14.10, eli 11 x 90 min)
2) Maanantai joogan jatkokurssi (keskitaso, fyysinen), klo 18.30-19.45?
3) Tiistai joogan jatkokurssi (fyysinen), klo 18.45-20?

4) Senioreiden kurssi maanantaisin klo 9.30-10.30, Kääntöpaikalla.

Hyvää viikonlopun, kesän jatkoa, hyviä kotiharjoituksia, nähdään pian,

Olkaa yhteydessä!

Terveisin, Maria

IMG_20180721_103131_resized_20180721_103143056.jpg

Kurssit jatkuvat elokuussa

Hei Ihmiset, ystävät joogassa,

Kiitos kuluneesta keväästä ja alkukesästä! Laitan heinäkuussa lisätietoa elokuussa alkavista kursseista ja tunneista. Privaattitunteja ja shiatsuhoitoja heinäkuussa teen sopimuksen mukaan, joten laitathan spostia, jos tarvetta.

Oikein hyvää kesän jatkoa kaikille, voikaa hyvin,  ollaan yhteydessä, nähdään viimeistään elokuussa.

Terkut, Maria

IMG_20180623_093357_resized_20180703_111247729.jpg

Joogaviikko 25

Hei Ihmiset ihanat,

Näin sitä ollaan viimeisellä kurssiviikolla ja teemana on rytmi, oma rytmi, sen löytäminen niin hengityksessä, kuin liikkeessä.
Kutsutaan tätä teemaa sitten vaikka keskikesän flowksi ja katsotaan mitä tapahtuu kun te ja teema kohtaatte.
Tässä viikon 25 joogat; 
 
Sunnuntai 17.6 Jooga ja meditaatio klo 17.30 
Maanantai seniorijooga klo 9-10 Bokvillanissa
Maanantai Jooga klo 18.30 
Tiistai Jooga klo 18.45
Iso, kaunis kiitos kaikille mukana jooganneille, ihan mahtavia, sydäntä lämmittäviä olette kaikki!
Laitan syksyn kursseista tietoa heinäkuun aikana ja pidän kysynnän mukaan puistojoogia, privaatteja ja shiatsuja, joten viestiä kannattaa, jos tarvetta.
Toivon teille terveellistä, hyvää kesän jatkoa, pitäkää huolta, ottakaa rennosti, tehkää tilaa mieleen ja kehoon, nauttikaa,
Ollaan yhteydessä!
Terveisin, Maria

Joogaviikko 24

Hei Joogit ja tervetuloa joogaviikolle 24,

Tällä viikolla haemme asanoiden ja bandhojen kautta erityisesti tasapainoa ja voimaa, niin keskivartalon, kuin jalkojen. Toki käytetään muitakin joogan työvälineitä, kuten pranayamaa ja keskittymisharjoituksia. IMG_20180611_124830_resized_20180611_124841140
Tässä viikon 24 joogatunnit, tervetuloa mukaan!
 
Maanantai 11.6 Seniorijooga klo 9-10 Bokvillanissa
Maanantai 11.6 Jooga klo 18.30 
Tiistai 12.6 Jooga klo 18.45
Sunnuntai 17.6 Jooga ja meditaatio klo 17.30
Ensi viikko on viimeinen joogaviikkomme tältä kesältä, joten muistathan korvata käymättä jääneet tuntisi, ennen kesätaukoa. Tunnit jatkuvat elokuun alusta, laitan tarkemmin viestiä heinäkuussa. 
Tilaa, valoa, vehreyttä ja hyvää oloa päivään, viikkoon, nähdään tunneilla,
Terveisin, Maria

Kesä on tulienergian aikaa

Hei,

Viimeisimpään joogalehti Anandaan kirjoittamani juttu jäi virheen vuoksi kuvan alle, joten sain luvan käyttää täällä sivuillani Nea Helston hienoa kuvaa, nyt tekstin kera.

Hyviä harjoituksia, kesän jatkoa, nauttikaa kaikesta,

Terkut, Maria

Kesä on tulienergian aikaa, joka liittyy sisäelinten osalta sydämen ja ohutsuolen toimintaan, jotka ovat yhteydessä sisimpäämme, emootioihin, ruuansulatuksen alkuvaiheeseen. Kesän energia vaikuttaa myös sydämenhallitsijaan ja kolmoislämmittäjään, jotka taas liittyvät kehon pintakerroksiin, lämpötilan säätelyyn, energianvirtaukseen ja oman tilan hallintaan. 

Tulielementissä on kaksi puolta, suhde itseen ja suhde muihin, maailmaan, kuten Yamoissa ja Niyamoissakin. Kun tulielementti on meissä tasapainossa olemme vakaita, rentoja, sopeutuvaisia, iloisia, intuitiivisia ja tietoisia maailman kauneudesta ja ihmeistä.  Henkinen perustamme on kunnossa. 

Lataa kesäajan tuomaa voimaa ja energiaa tulevaan syksyyn ja talveen, myös joogaharjoituksesi kautta. Voit tehdä energisoivia käsilläseisontoja, voimakkaita taaksetaivutuksia tai vaikka tasapainoitella tanssijan asennossa, mutta muista myös kompensointi, reflektointi ja meditaatio. 

Virittäydy harjoitukseen lapsen asennossa, rakenna yhteys itseesi, reflektoi hetki lähtötilannetta. Lämmittele kissalla ja tarvittaessa alaspäin katsovalla koiralla (esim. jos paljon energiaa, voit nousta käsilläseisontaan jalat seinää vasten lantion tasolla). Jatka harjoitusta nelinkontin asennosta, työnnä kädet pitkäksi, kurota avatuilla kämmenillä eteen, anna rintakehän, leuan tulla lähelle alustaa, tai alustaa vasten ja takapuolen nousta ylös kohti kattoa. Viivy itsellesi sopiva aika ja palaa takaisin nelinkontin asentoon. joogahetki_LO.jpg

Avaa oikea jalka sivulle niin että varpaat osoittavat eteenpäin ja sisäreiteen tulee hyvä avaus. Nosta oikea käsivarsi sisään hengityksellä ylös ja ulos hengityksellä työnnä se pitkälle vasemman käden alta alustaan, aseta oikea puoli päästä/ohimo mukavasti alustalle. Vasemman käden voit laittaa lantiolle, nostaa kohti kattoa tai pään yläpuolelle, kokeile mikä toimii sinulle parhaiten. Voit myös halutessasi antaa vasemman polven liukua lantion alta hieman sivulle. Avauksen pitäisi tuntua mm. sisäreidessä, lapojen välissä ja käsivarressa. Viivy asennossa esim. 1-2 min, kompensoi lapsen asennolla/kissalla ja tee toinen puoli. 

Kompensoituasi voit päättää harjoitukseen meditaatioon, istumalla jalkapohjat vastakkain, lonkat auki (istu tyynyllä tai seinää vasten, jos tarve). Hiero ensi vastakkaisen käden peukalolla (molemmista käsistä), keskellä kämmentä olevaa pyhää pistettä, jonka sanotaan rauhoittavan mieltä. Hiero vielä kämmeniä yhteen ja aseta toinen käsi navan päälle, toinen sydämen ja rakenna näiden välille siltaa, niin kauan että tunnet yhdistävsii nämä kaksi aluetta. Tee samoin vielä pitämällä toinen käsi sydämen ja toinen pään päällä. Harmonisoi mielen, kehon ja sydämen yhteys. Tuo lopuksi kämmenet yhteen sydämen päälle, laske leuka kohti kaulakuoppaa. 

Jatka vielä omalla keskittymisharjoitus (vaihda tarvittaessa asentoa), tai voit pohtia suhdetta omaan itseen, oman tilan, yhteisen tilan merkitystä, sen vaalimista elämässäsi. Reflektoi sitä miten kommunikoit, voisiko sitä parantaa, opetella kuuntelemaan, neuvottelemaan, rakentamaan parempi yhteys, luottamus itseen, muihin, korkeampaan. Anna itsellesi lopuksi iso, lämmin, valoisa rakkautta täynnä oleva halaus, jossa viivyt niin pitkään, kuin tarvetta on. 

Lämpimiä, hyviä ajatuksia, sanoja, tekoja kesään, kasvuusi.

Joogaa viikolla 23

Loistavaa, lämmintä hellepäivää Joogit,

Otetaan tällä viikolla yhteyttä erityisesti kylkiin, mm. Trikonasanalla, joka vaikuttaa erityiseti kylkiin, vyötäröön ja takareisiin. Se stimuloi hermojärjestelmää ja vähentää hermostollista alakuloisuutta, parantaa myös aineenvaihduntaa, ruokahalua, sekä vahvistaa lantion aluetta. Säännöllisen harjoittelun sanotaan auttavan erityisesti keskivartalon rasvan vähenemiseen.
Aika mahtavia vaikutuksia, joten tulkaahan mukaan harjoittelemaan!
img_20170213_105809_resized_20170213_105820088
Tässä viikon 23 joogatunnit; 
 
Sunnuntai 3.6 Jooga ja meditaatio klo 17.30
Maanantai 4.6 Seniorijooga huom! Bokvillanissa klo 9.00!
Maanantai 4.6 Jooga klo 18.30
Tiistai 5.6 Jooga klo 18.45
Sunnuntai 10-6 Jooga ja meditaatio klo 17.30 
 
Mukavaa sunnuntain jatkoa, voikaa hyvin, nähdään tunneilla.
Terkuin, Maria

Joogaa viikolla 22

Hei Joogit,

Viime viikon reippaiden vatsa- ja selkäharjoitusten vastaliikkeeksi otetaan tällä viikolla hieman rennommin, lataavammin. Luvassa on yleisesti terveyttä hoitavia mielen ja kehon harjoituksia, mm. yläselän liikkuvuutta lisääviä asanoita, syviä hengityksiä, hellittämistä ja keskittymistä. Tervetuloa mukaan! IMG_20180528_080435_resized_20180528_080446148
Tässä viikon 22 aikataulu.
Maanantai 28.5 Seniorijooga Kääntöpaikalla klo 9.30
Maanantai 28.5 Jooga klo 18.30
Tiistai 29.5 Jooga klo 18.45
Sunnuntai 3.6 Jooga ja meditaatio klo 17.30
Terveyttä, hyvää oloa viikkoonne,
Ollaan yhteydessä,
Terveisin, Maria